Wemeldinge intact blijven. Dat houdt in dat
de uitmonding van het kanaal in de Ooster-
schelde pas in 1987 gereed kan zijn voor
duwvaart met vier bakken. De voorkeur gaat
derhalve voorshands uit naar een tracé ooste
lijk van Wemeldinge. Dat is voor de scheep-
vaar een aanvaardbaar tracé, en het schept
voor Wemeldinge nieuwe bestaansmogelijk
heden. Het wegvallen van de sluizen in
Wemeldinge is nadelig voor de middenstand
aldaar, die altijd voor een groot deel geleefd
heeft van de scheepvaart die er aanlegde. Om
weer verbetering te brengen in deze toestand
zal moeten worden omgezien naar alternatieve
bestaansmogelijkheden. Eén daarvan is het
aantrekken van recreatie, met name water
gebonden recreatie, waar de havens rond het
sluizencomplex geschikte uitgangspunten voor
kunnen bieden. Bij een oostelijk tracé zou de
oude kanaaluitgang immers onaangeroerd
kunnen blijven liggen en een andere bestem
ming kunnen krijgen. Er hoeven dan ook
20 woningen en enige bedrijven minder te
worden afgebroken dan bij verbreding van het
bestaande tracé. Wel kost deze oplossing
40 ha meer landbouwgrond.
De oostelijke uitmonding van het Kanaal door
Zuid-Beveland was zo ontworpen dat een
inlaagpolder met een uit milieu-oogpunt
waardevol karakter gespaard bleef. Wel ging
dat ten koste van onder meer twee boerderijen
die voorkomen op de lijst van monumenten.
Tijdens de inspraakprocedure is er van ver
schillende zijden op aangedrongen het behoud
van de monumentale boerderijen te laten
prevaleren boven het natuurgebiedje. Er is
daarom nog een alternatief bij ontworpen, dat
de genoemde doelstellingen realiseert.
Overzicht van het kanaal door
Zuid-Beveland. Op de voorgrond
Wemeldinge