Wemeldinge intact blijven. Dat houdt in dat de uitmonding van het kanaal in de Ooster- schelde pas in 1987 gereed kan zijn voor duwvaart met vier bakken. De voorkeur gaat derhalve voorshands uit naar een tracé ooste lijk van Wemeldinge. Dat is voor de scheep- vaar een aanvaardbaar tracé, en het schept voor Wemeldinge nieuwe bestaansmogelijk heden. Het wegvallen van de sluizen in Wemeldinge is nadelig voor de middenstand aldaar, die altijd voor een groot deel geleefd heeft van de scheepvaart die er aanlegde. Om weer verbetering te brengen in deze toestand zal moeten worden omgezien naar alternatieve bestaansmogelijkheden. Eén daarvan is het aantrekken van recreatie, met name water gebonden recreatie, waar de havens rond het sluizencomplex geschikte uitgangspunten voor kunnen bieden. Bij een oostelijk tracé zou de oude kanaaluitgang immers onaangeroerd kunnen blijven liggen en een andere bestem ming kunnen krijgen. Er hoeven dan ook 20 woningen en enige bedrijven minder te worden afgebroken dan bij verbreding van het bestaande tracé. Wel kost deze oplossing 40 ha meer landbouwgrond. De oostelijke uitmonding van het Kanaal door Zuid-Beveland was zo ontworpen dat een inlaagpolder met een uit milieu-oogpunt waardevol karakter gespaard bleef. Wel ging dat ten koste van onder meer twee boerderijen die voorkomen op de lijst van monumenten. Tijdens de inspraakprocedure is er van ver schillende zijden op aangedrongen het behoud van de monumentale boerderijen te laten prevaleren boven het natuurgebiedje. Er is daarom nog een alternatief bij ontworpen, dat de genoemde doelstellingen realiseert. Overzicht van het kanaal door Zuid-Beveland. Op de voorgrond Wemeldinge

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1977 | | pagina 51