Het tracé van de Oesterdam en
de omkading van het Markiezaat
van Bergen op Zoom
er voorbereiding van de beslissing over het
acé van de Oesterdam en de omkading van
et Verdronken Land van het Markiezaat van
ergen op Zoom - verder 'het Markiezaat' -
door de Commissie Compartimentering
osterschelde een analyse opgesteld, die in
t artikel wordt samengevat. De nota waarin
eze analyse is opgenomen wordt in novem-
ar 1977 aan de Minister van Verkeer en
aterstaat en de provinciale besturen van
eeland en Brabant aangeboden. De inspraak-
ocedure via de Raad van de Waterstaat zal
egin 1978 op gang komen. Wel is er al een
oorlichtingsavond gehouden in de gemeente
holen.
et oostelijk deel van de Oosterschelde
estaat uit platengebieden, die ongeveer in
est-oostrichting door twee stroomgeulen
orden gescheiden, namelijk het Tholense
at en het Marolle Gat. In noord-zuidrichting
ordt het gebied doorsneden door de
chelde-Rijnverbinding. Bij de aanleg van
it kanaal is in 1972 westelijk van Bergen op
oom het eiland Molenplaat aangelegd als
pecieberging. In het zuidelijke en oostelijke
eel van het gebied bevinden zich ondiepe
srreinen. Dit zijn schorren en slikken, waar-
an de natuurwaarde hoog wordt aangeslagen.
De analyse van de Commissie Compartimen-
sring Oosterschelde gaat er van uit dat de
'hilips- en de Oesterdam in 1985 zullen
/orden gesloten, terwijl op de Oosterschelde
og een ongedempt getij heerst. Daartoe
ioet medio 1978 worden begonnen met de
anleg van een werkeiland met bouwput voor
Ie schutsluis in de Oesterdam. Deze sluis
ordt gesitueerd aan de zuidzijde van het
Tholense Gat, op de rand van de Speelmans
platen. Over de dam zal een enkelbaansweg
worden aangelegd met een parallelweg, die
op Zuid-Beveland kan aansluiten op Rijks
weg 258 en op Tholen op de secundaire weg
nr. 6.
Het tracé van de Oesterdam is voor de
analyse verdeeld in een noordelijk, een mid
den- en een zuidelijk deel.
Tot het noordelijk deel behoren de aansluiting
op Tholen met de aansluitende weg, het dam-
gedeelte door het Tholense Gat en de sluis
in de Oesterdam. Voor dat deel zijn twee
alternatieven opgesteld. In het eerste alter
natief ligt de aansluiting op Tholen zo
oostelijk mogelijk; de aansluitende weg loopt
dan langs de tweede waterkering tussen het
westelijk en oostelijk deel van de Schakerloo-
polder.
Het andere alternatief geeft een meer weste
lijke aansluiting op Tholen te zien, waarbij de
aansluitende weg een waterscheiding volgt
en aangesloten wordt op de weg Tholen -
St. Maartensdijk, westelijk van de stad Tholen.
Het middelste deel van de Oesterdam, over
de Speelmansplaten en door het Marolle Gat,
heeft als meest oostelijke begrenzing de
Schelde-Rijnverbinding. Ook hier zijn twee
alternatieven bestudeerd. Het eerste daarvan,
hierna aangeduid als tracé I, behelst een zo
oostelijk mogelijk tracé van de Oesterdam,
gecombineerd met omkading van het Mar
kiezaat. Die omkading is in dit geval nood
zakelijk, daar er anders tijdens de bouw van
de Oesterdam sterk verhoogde, voor de
scheepvaart hinderlijke dwarsstromingen
zouden optreden op de Schelde-Rijnverbin
ding. Zo'n verslechtering van de situatie voor
de scheepvaart tijdens de aanleg van de
77