De verbetering van het Kanaal
door Zuid-Beveland
e compartimentering van het Oosterschelde-
:kken volgens model C3 houdt onder andere
dat er een verbeteringsplan moet worden
ogesteld voor het Kanaal door Zuid-Beveland
dat het tracé waarlangs de verbetering
ch zal voltrekken moet worden vastgesteld,
at nieuwe Kanaal door Zuid-Beveland zal,
3lijk met de compartimentering, in 1985
areed moeten zijn. We beschikken thans over
3n nota waarin het verbeteringsplan wordt
eschreven en een aantal varianten wordt
ingedragen voor de tracering van het
'rbeterde kanaal. De minister van Verkeer en
Waterstaat heeft de nota om advies gezonden
an de Raad van de Waterstaat. Bovendien
ze in verscheidene plaatsen in de omgeving
an het kanaal ter visie gelegd. Eind juni zijn
r in Hansweert-West en Wemeldinge voor-
chtingsavonden over gehouden. Tijdens de
lans lopende inspraakprocedure is onder
ndere een vierde variant voor kanaalverleg-
ng nabij Wemeldinge naar voren gekomen,
ie we hierna ook zullen bespreken. Een
penbare hoorzitting van de Raad van de
aterstaat over deze zaak werd gehouden op
oktober.
Holland per spoor bereikbaar maken. Dat kon
echter alleen door afdamming van het Kreek
rak en het Sloe, zodat de onbelemmerde door
vaart vanuit België naar de Rijn in het gedrang
kwam. Ter vervanging van de bestaande
vaarwegen zijn toen de kanalen door Zuid-
Beveland en Walcheren gegraven. Het Kanaal
door Zuid-Beveland is in 1866 voor de scheep
vaart opengesteld. Zowel in Hansweert als in
Wemeldinge kwamen sluizen, de daar tegen-
Fig. 1. Zeeland begin 19e eeuw
sen in 1839 een scheiding werd gemaakt
ssen Nederland en België is in het schei-
ngsverdrag onder meer vastgelegd dat
Igimocht rekenen op een onbelemmerde
sorvaart van en naar de zee en de Rijn.
oentertijd liep de scheepvaartroute via de
esterschelde en het Kreekrak tussen Zuid-
veland en West-Brabant en het Sloe, tussen
id-Beveland en Walcheren,
de tweede helft van de vorige eeuw kwam
ons land de industrialisatie op gang. Toen
Ide men ook de havenstad Vlissingen vanuit
99
'ji-fpEEKRAK