■t rapport van de Delftse studiegroep maakt
gal wat los op de Oosterscheldeconferentie
op 26 en 27 mei 1972 in 'Hedenesse'
rdt gehouden. Sommigen zien het idee als
n bruikbare oplossing in het spanningsveld
tussen biologen en waterstaatsmensen
de Oosterscheldekwestie is ontstaan. Van
terstaatskant beperkt een voorlopige beoor-
!ing van het Delftse rapport zich tot 'een
dig afstudeerrapport; het zal vele jaren
ten om dit technisch op zijn waarde te
tsen'.
dens het congres en ook later in interviews
r t minister Drees komt nogal eens ter
5 ake 'het wantrouwen dat in brede kring
t en de doordouwersmentaliteit van rijks-
w terstaat zou bestaan'. De minister zelf zegt
d arover op een goed moment: 'Het is een
v\ t typische hobby geworden om de rijks-
w terstaat aan te vallen. Er wordt dan gezegd:
d rijkswaterstaat dóet maar, zonder zich van
G d of gebod iets aan te trekken. In wezen
e i hoogst onredelijk verwijt. Niet de water-
st at gaat ermee door. Ik, als minister doe
d Maar ik handel in overleg met de tweede
k; ner'.
Ir issen brengen de Zeeuwse waterschappen
ei de landbouw alarmerende berichten over
df verslechterde waterstaatkundige toestand
in Ie Oosterschelde en aangrenzende
w eren, ontstaan na afsluiting van het
Vi kerak. 'Er moet nu snel worden verder
g* verkt', staat in telegrammen aan de
m ister van verkeer en waterstaat en aan het
p lement.
D Zeeuwse Waterschapsbond en de Gewes-
te ke Raad voor Zeeland van het Landbouw-
s< ap geven in augustus 1972 een brochure
u waarin nog eens grote nadruk wordt
g egd op juist dat aspect veiligheid voor het
g ued achter de huidige Oosterscheldedijken.
C auteurs: 'Door de publiciteit die de
te enstanders van afsluiting hebben gekregen
z de indruk kunnen worden gewekt dat
Z land bezig is van standpunt te veranderen,
d de Oosterschelde nu maar open moet
b ,en. We willen met deze brochure laten
t en dat echt niet alle Zeeuwen die mening
z toegedaan'. Het stuk zet alle argumenten
d voor afsluiting pleiten op een rij en levert
v rwerk aan de opvattingen van de tegen-
s ders. Uitvoerig worden de bezwaren
c esomd tegen het alternatief van een open
C terschelde met dijksverhoging. Met de
chijning van deze documentatiemap wordt
b ust gemikt op twee Oosterschelde-
ai iteiten die in het onmiddellijke verschiet
li', 3n: een bezoek van de vaste commissies
vt verkeer en waterstaat uit de eerste en
tweede kamer aan Zeeland en een excursie
van provinciale staten van Zeeland naar de
Oosterscheldewerken.
Via de brochure (de geschiedenis ingegaan
als 'het blauwe boek') mengen de voor
standers van afsluiting zich nadrukkelijker in
de discussie. Ze hadden voordien - behalve
in reactie op enige uitdagingen na - vaak
het stilzwijgen bewaard. Anders dan rijks
waterstaat eerder dit jaar in zijn 'tussenbalans'
heeft gedaan gaan Waterschapsbond en
Landbouwschap stevig in duel met de
voorstanders van een open Oosterschelde.
Augustus 1972: aan het bedrijf Mannesmann
Nederland BV te Dinteloord wordt opdracht
verleend voor het maken van de onderbouw
voor de kabelbanen over de drie stroom-
geulen in de Oosterschelde.
Op 26 augustus onderneemt een vloot van
ongeveer twintig Zeeuwse vissersschepen een
poging om de haven van Burghsluis (op
Schouwen) te blokkeren voor het vertrek van
de rondvaartboot waarop provinciale staten
van Zeeland een excursie maken naar de
werkeilanden in de Oosterscheldemonding.
Nadat met behulp van de rijkspolitie te water
een doorgang is geforceerd zetten de vissers
de achtervolging in. Op de kotters leuzen als:
'Stop de werken', 'Waterstaat erken Uw fout,
laat de Oosterschelde zout', 'Geen akkoord
met jullie moord'. Tegen een aantal vissers
wordt proces-verbaal opgemaakt wegens
aanvaring en aanraking van schepen. Enkele
maanden later zal de kantonrechter alleen
een veroordeling uitspreken, maar niet tot
strafvervolging overgaan. Hij houdt rekening
met 'een spelelement in de demonstraties'.
Gedeputeerde staten van Zeeland schrijven
133