kan in het model onder verschillende com
binaties van verval en golfbelasting in open
of gesloten stand van de schuif worden
bestudeerd.
Op het ogenblik wordt in het Waterloop
kundig Laboratorium een stijf sectiemodel van
een schuif onderzocht. Dit model is zo inge
richt, dat of in horizontale of in verticale
richting trillingen kunnen ontstaan.
Nagegaan wordt wat de invloed is van de
vormgeving van de schuif op het trillings
gedrag tijdens het sluiten en openen van de
kering, zowel als bij gesloten kering.
Het vervolg op dit onderzoek is het onderzoek
aan een elastisch gelijkvormig model. Bij zo'n
model wordt de schuif op schaal nagebouwd,
maar in het algemeen niet van hetzelfde
materiaal als een echte schuif. De bedoeling
daarvan is om in het model dezelfde relatieve
vervormingen te laten optreden als in werke
lijkheid het geval zal zijn. Het voordeel van
zulke modellen ten opzichte van andere is, dat
een volledige driedimensionale reproductie
van zowel het stroombeeld als de mecha
nische eigenschappen en trillingsvormen
wordt verkregen. Omdat het gedrag van de
schuiven ook wordt beïnvloed door de
omringende constructie-elementen - de
relatief slappe dorpel- en bovenbalken - zijn
ook die in het elastisch gelijkvormige model
opgenomen.
Het Waterloopkundig Laboratorium bereidt
thans een elastisch gelijkvormig model voor
van een tweetal schuiven. Parallel aan het
fysisch modelonderzoek wordt ook een reken
model opgezet voor het toetsen van de stijf
heidseigenschappen van het model aan de
werkelijkheid.
Bewegingswerken
Bij de dimensionering van de bewegings
werken wordt ervan uitgegaan dat de schuiven
tijdens een opkomende storm gesloten moeten
kunnen worden. Onder deze omstandigheden
moet gerekend worden op een verval van 5 m
en een inkomende golf met een significante
hoogte van 4,5 m.
Om de grote horizontale belastingen tijdens
sluiten van de kering te kunnen opnemen, is
gekozen voor glijdschuiven. Bij dit type
schuiven wordt de belasting over de gehele
hoogte van de schuif naar de pijler afgevoerd.
Dit in tegenstelling tot wielschuiven, waarbij
de belasting via de wielen en dus geconcen
treerd, naar de pijier wordt afgevoerd. Het
nadeel van glijdschuiven ten opzichte van
wielschuiven is echter de grotere wrijvings
kracht die optreedt en door het bewegings-
werk moet worden overwonnen.
158