passages van dit soort geregistreerd. Voor de
weg over de stormvloedkering zou met eenzelf
de aantal passages rekening gehouden kunnen
worden. Bij de wegtypen zonder parallelverbin
ding of met een parallelverbinding in de vorm
van een fietspad zou het gemotoriseerde lang
zame verkeer daarover kunnen rijden, of op
grond van vergunningen de hoofdrijbaan ge
bruiken. Bij de wegtypen met een parallelweg
voor alle verkeer kan de afwikkeling van dit
langzame verkeer via de parallelweg plaatsvin
den.
Welke invloed zal nu het recreatieverkeer heb
ben op het verkeersaanbod over de stormvloed
kering? De damvakken Roggenplaat en Neeltje-
Jans-Noordland zullen te zijner tijd mogelijkhe
den bieden voor recreatieve ontwikkelingen.
Ook de stormvloedkering zelf zal een toeristi
sche trekpleister kunnen gaan vormen. We laten
hier de vraag onbeantwoord of het benutten
van deze mogelijkheden wenselijk is en tot wel
ke omvang recreatieve ontwikkelingen toelaat
baar moeten worden geacht. Binnen onze ge-
dachtengang is het alleen van belang dat deze
recreatieve mogelijkheden verkeer zullen op
roepen dat samen met het doorgaande verkeer
via de weg over de stormvloedkering moet wor
den afgewikkeld.
Om te voorkomen dat er in de berm van de
hoofdrijbaan wordt geparkeerd, zouden er bij
voorbeeld op de Roggenplaat en op het damvak
Neeltje-Jans-Noordland aansluitingen aan de
hoofdrijbaan kunnen worden gemaakt van
waaruit men per auto de damvakken kan berei
ken. Een andere mogelijkheid is een parallelweg
waarop snelverkeer wordt toegelaten. In enkele
van de beschouwde wegtypen is zo'n parallel
weg opgenomen.
Uitgaande van de door de Provinciale Water
staat Zeeland opgestelde globale prognoses
voor het doorgaande verkeer kan worden be
paald welke capaciteit daarnaast bij de verschil
lende wegtypen nog beschikbaar is voor lokaal
verkeer. Bij een enkelbaansautoweg komt dat
neer op 500 motorvoertuigen per uur, en bij e ;n
autoweg met parallelweg voor alle verkeer of 40
motorvoertuigen per uur. Met andere woordr n,
het type van de weg over de stormvloedkerin
zal bepalend zijn voor de ontsluiting van de rr -
creatiegebieden. Voor elk van de beschouwd
wegtypen is nagegaan welke omvang de recr 3-
atieve ontwikkeling op de damvakken zou kui -
nen verkrijgen, en of deze omvang in overeer
stemming is met de mogelijkheden van het g
bied. De totale capaciteit van het recreatiege
bied is onbekend. Maar andere, algemene ge je-
vens over het autogebruik van recreanten zijr
wel bekend. Met behulp van normen ten aan
zien van het percentage bezoekers dat per au 0
komt, het gemiddelde aantal personen per ar 0,
de circulatiefactor, de maatgevende spitsuur n-
tensiteit en dergelijke zijn de verkeersintensit it
in noordelijke en zuidelijke richting berekend
voor het spitsuur op een topdag, uitgedrukt i
percentages van het onbekende totaal. Op
grond hiervan en van de reeds bepaalde max -
maal toelaatbare intensiteiten voor lokaal ve:
keer bij de diverse wegtypen kan het maxima al
mogelijke momentbezoek op een topdag aan
een recreatiegebied op de damvakken worde 1
bepaald.
Afhankelijk van het wegtype varieert dit mo
mentbezoek van 14 000 tot 60 000 personen,
dat nu veel of weinig? Om daar een indruk va 1
te geven vermeldt de navolgende tabel de de :l-
gebieden van de op de stormvloedkering aar
sluitende damvakken die mogelijkheden zou
den kunnen bieden voor recreatieve ontwikk
lingen, waarschijnlijk in hoofdzaak strand- er
oeverrecreatie. De eerste kolom geeft een sc at-
ting van de oppervlakten die voor de recreati
beschikbaar komen; de tweede kolom geeft e
geschatte bezetting, en de derde de resultere 1-
de momentcapaciteit per deelgebied. De tote e
momentcapaciteit komt dan, zeer globaal ge
raamd, op 30 000 bezoekers. Aangenomen is
Globale schatting momentcapaciteit deelgebieden stormvloedkering
deelgebied
voor recreatie be
schikbaar komende
opp. in ha
bezetting
in pers./ha
momentcap.
in pers.
damvak Roggenplaat 23
damvak Neeltje-Jans-
Noordland 46
strand zeezijde 15
oevers bouwdokken 30
100
100
750
400
2 300
4 600
11 250
12 000
Totaal
30150
204