uit pijlers, werd ook al vrij snel de behoefte ge voeld aan dergelijk grootschalig onderzoek. Ook bij de huidige constructie is er in een aantal si tuaties sprake van een directe relatie tussen de constructie en de grondslag, met name bij de pijlers. Bovendien is het voor het ontwerp van de schuiven in een aantal gevallen nodig te beschik ken over informatie met betrekking tot het ge drag van de schuiven in vrijwel gesloten toe stand bij grote vervallen. Ook dan kan niet worden volstaan met klein schalige modellen, vanwege de processen die dan een overheersende rol gaan spelen, en die niet goed op schaal kunnen worden gereprodu ceerd. Een modelfaciliteit waarin modellen van de gewenste grote afmetingen gebouwd kunnen worden, is er in Nederland niet. Gezien de nood zaak van grootschalig onderzoek voor een ade quaat ontwerp van de stormvloedkering, werd de behoefte eraan echter steeds duidelijker ge voeld. Maar niet alleen daarvoor. Een proefgoot van zeer grote afmetingen waar golven kunnen worden opgewekt is onmisbaar voor een breed scala van onderzoekingen, die thans aan de or de zijn. Primair moet gedacht worden aan stu dies aangaande het bezwijkmechanisme van duinen en dijken. Dit probleemgebied wordt in het vakjargon de gecombineerde hydraulische/ grondmechanische problematiek genoemd. De aanpak ervan heeft in de laatste jaren, mede on der invloed van de stormvloedkering, een flinke stap voorwaarts gemaakt. Een voorlopige in ventarisatie van de problemen die in aanmer king komen voor onderzoek naar stabiliteit en bezwijkmechanisrpe in een grote golfgoot, leidt tot het volgende overzicht: a. onderzoek naar constructies gefundeerd op zand, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van palen; b. onderzoek naar drempelconstructies onder een kering; c. onderzoek naar trillingen van schuiven en andere constructie-onderdelen, waarbij de reproductie sterk afhankelijk is van schaalre- gels; d. onderzoek naar de rand van bodembescher mingen bij ontgrondingen; e. onderzoek van dijken bij hoge waterstanden en golven (golfoverslagcriterium in samen hang met grondmechanische stabiliteit); f. onderzoek van dijken bij lage waterstanden (zettingsvloeiingen); g. onderzoek naar harde bekledingen op dijke 1 (gesloten bekledingen en 'open' steenzettir - gen); h. bepaling van het afslagprofiel van duinen. Hoewel deze opsomming niet alomvattend is, en het vooreen buitenstaander moeilijk blijft zich op grond hiervan een goed beeld van de problematiek te vormen, geeft deze lijst toch aan welk belang een grote golfgoot vertegen woordigt voor de Nederlandse waterbouwkun de. Voor de Deltadienst was dit aanleiding aan het Waterloopkundig Laboratorium te verzoe ken een voorontwerp voor zo'n golfgoot te m; ken, met een dwarsdoorsnede van 5 x 5 m2 en een lengte van 250 m. In het deel waar de te o - derzoeken constructie gebouwd moet worder zou de goot zowel verdiept als verbreed moet n zijn. Bovendien zou de golfopwekker zowel re gelmatige als onregelmatige golven moeten kunnen opwekken. Verder moest er in de goo een stroming kunnen worden ingesteld. Afge zien van de bedieningsruimte, de technische i ï- stallaties en het te onderzoeken object, zou de goot niet overdekt behoeven te zijn. Dit verzoek heeft geresulteerd in een ontwerp dat is afgebeeld op de bijgevoegde maquette foto. Deze maquette is op 2 september 1977,1 ij gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het Waterloopkundig Laboratorium, door de min ;- ter van Verkeer en Waterstaat aan het laborat - rium aangeboden, hetgeen hij vergezeld liet gaan van de mededeling, dat hij het hoofd va de Deltadienst had gemachtigd over te gaan 1 )t het verstrekken van een opdracht aan het Wa terloopkundig Laboratorium tot de bouw van deze goot. Het zal evenwel nog tot de tweede helft van 1979 duren, voordat met onderzoek n de goot kan worden begonnen. De nieuwe 'D ;l- tagoot' kan als een aanwinst van onschatbar waarde worden beschouwd voor de Nederla d- se waterbouwkunde. De Rijkswaterstaat koe: tert hoge verwachtingen aangaande de stimi - lansen die ervan zullen uitgaan naar de onde zoekers van hydraulische, grondmechanisch en gecombineerd hydraulische/grondmecha li- sche problemen. 208

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 42