SCHOUWEN
NOORD BEVELAND
arbeidsinzet sterk groeien, met 600 man; in
1983 neemt de arbeidsinzet weer met 500 af.
Ter vergelijking: in de topjaren zal voor de ov ï-
rige Oosterscheldewerken in dezelfde sector >n-
geveer 600 man per jaar nodig zijn. Vervolger s
is nagegaan hoe dit aantal van 1200 werkne
mers kan worden verdeeld naar categorieën, :o-
als timmerman/maatvoerder, betonafwerker
spanner, lasser/bankwerker, machinist/kraan
drijver, betonwerker, vlechter, enzovoort. Vei
volgens is gekeken naar de verschillende reis af
standen. Aangezien de wettelijke toegestane
werk-, schaf-, en reistijd per dag van 11 Vi uur
niet mag worden overschreden, kan daaruit
worden berekend welk arbeidspotentieel bin
nen het bereik van de werken ligt.
Tegelijkertijd is onderzocht hoe een eventuel
bouwplaats voor de betonnen onderdelen, g* si-
tueerd in de Oosterscheldemonding, bereikb ar
zou kunnen worden gemaakt. Overwogen zij.
een brugverbinding met de vaste wal van
Schouwen dan wel Noord-Beveland en een v :r-
binding met veerboten dan wel snelboten. In Je
analyse viel de veerboot spoedig af als niet a n-
trekkelijk. Voor de overige drie alternatieven
werden berekeningen uitgevoerd als boven cin
schreven. De bereikbare regio's werden be
paald, en het arbeidspotentieel dat voor de v\ ;r-
ken in aanmerking zou kunnen komen daaru
afgeleid.
Een brugverbinding heeft boven de andere d t
voordeel dat zij de reistijd tussen de vaste wa
en de bouwplaats in de monding het meest b3-
kort, met als resultaat dat bij gelijke arbeidsti d
werknemers uit verder verwijderde regio's ki n-
nen worden aangevoerd.
Analyse van de arbeidsreserve in de verschil
lende regio's, onderverdeeld naar de eerder
Fig. 1. Situatie bouwput en
brugverbinding in de mond
van de Oosterschelde
Fig. 2. Situatie van de bouw
put voor de Philipssluizen,
overwogen als alternatieve
bouwplaats voor de pijlers
210