ve melde categorieën, bracht aan het licht dat
m t name in de categorie geschoolde werkne-
m rs onvoldoende personeel aanwezig is in de
0! geving om aan de vraag te kunnen voldoen.
G ien dit feit en gezien de hoge kosten die het
gt olg zijn van lange reistijden is ook nagegaan
in oeverre het mogelijk zou zijn de hoofdon-
de delen van de stormvloedkering, de pijlers en
dc dorpelbalken te prefabriceren op een andere
pl. ats, direct bij de Brabantse arbeidsmarkt ge
lee en.
A mogelijke lokatie werden met name gezien
d< oekomstige voorhavens en de hoge/lage
b kens van het sluizencomplex in de Philips-
dï i. Op deze lokatie, zo bleek middels een zelf-
d aerekeningsmethodiek als werd toegepast
V r Zeeland, zou een voor de werken toerei
kt d geacht arbeidspotentieel kunnen worden
ge oncentreerd.
D >ouwlokatie Philipsdam brengt uit een oog-
p t van techniek en planning echter zulke gro
te sico's mee, dat de beslissing toch is uitge-
Vt en ten gunste van de bouwplaats in de Oos-
te chelde.
D echnische risico's hebben met name betrek-
k; op de vaartocht die hefschip en pijlers zou-
di moeten maken en die onvermijdelijk de
Z andbrug kruist. De werken nabij de Philips-
d i zouden ook pas later van start kunnen
g n dan die in de Oosterscheldemonding. Dit
et Ie langere cyclustijden die nodig werden
vi - het plaatsen van de pijlers, zou het gehele
ti. :chema voor de stormvloedkering in gevaar
ki nen brengen.
H probleem van de arbeidsvoorziening was
d mee echter nog niet naar tevredenheid op-
g: >st. Met name gezien de ontoereikende man-
It ht in de regio die via normale dagpendel te
b rijken is en de reeds krappe arbeidsmarkt in
Z 'and, zal een aangepaste werving dienen
p its te vinden. In Zeeland kan werving sJechts
o escheiden schaal plaatsvinden, maar in ge-
fa ien met groot arbeidspotentieel is men van
p i een intensieve werfcampagne te voeren.
0 erzocht wordt of met speciale bussen en
tr ien een sneller transport kan worden gevon-
d van de werknemers die in dagpendel wer-
k dan zou alsnog een groter arbeidspoten-
t; bereikt kunnen worden.
IV elijkheden voor de arbeidsvoorziening wor-
d ook gezien in het inrichten van woonoorden
V' alleenstaanden en een systeem van week-
p del. Zo zou personeel van verder gelegen
g eden naar de Zeeuwse kust kunnen worden
g raid. Verder komt in aanmerking de huis-
vi ng van personeel met gezinnen in bestaan-
d f nog te bouwen woningen in de omgeving
v de werken.
T slot worden de mogelijkheden nagegaan
om toch een deel van de onderdelen van de
stormvloedkering elders te prefabriceren. In
eerste aanleg lijken de mogelijkheden beperkt.
De aanpak van het vraagstuk van de arbeids
voorziening geschiedt door de aannemers in
overleg met het ministerie van Sociale Zaken en
de Rijkswaterstaat.
211