Vorderingen van de studies en
voorbereidingen in verband
met de stormvloedkering,
2e halfjaar 1977
In e tweede helft van 1977 heeft het studiewerk
te behoeve van de stormvloedkering sterk in
h teken gestaan van verdere optimalisering
v het ontwerp, en het vinden van een effectie-
v uitvoeringsmethode. Ten behoeve van het
o *erp werd met gebruikmaking van de waar-
s jnlijkheidsmethode een onderzoek inge-
s d naar de juiste randvoorwaarden en de
d rbij behorende belastingen op de construc-
ti onder de maatgevende omstandigheden.
D 3 studie heeft onder andere geleid tot ver-
g ting van de onderlinge pijlerafstand. Voor de
v. rtgang van de werkuitvoering is een aantal
n dzakelijke beslissingen genomen. Als bouw-
p ats voor de betonnen pijlers is het bouwdok
S aar gekozen (zie een artikel over de Arbeids-
v rzieningen elders in dit nummer), dat mid-
d s een tijdelijke brug zal worden verbonden
n het vaste land van Schouwen. Verder heeft
n ere uitwerking plaatsgevonden van het be-
n igde bijzondere materieel, zoals het hef-
s p voor de plaatsing van de pijlers en het ver-
d itingsschip voor de verdichting van de bo-
d n onder de stormvloedkering en aan de ran-
d van de bodembescherming. Uit een studie
b effende de wenselijkheid van het Banyan
s' van dubbele afsluitmiddelen of voorzienin-
g om dat later mogelijk te maken, is een ne-
g ef advies voortgekomen. Tot slot heeft een
n, ere analyse plaatsgevonden van de plan-
n i en van de kosten van de stormvloedkering.
Ir aide gevallen blijkt dat steeds gewerkt
w dt, en kan worden blijven gewerkt, binnen
d pgestelde begrotingen. Over verscheidene
v de hier aangeroerde onderwerpen zijn in dit
e e vorige Berichten uitvoeriger beschouwin-
g geplaatst. Dit overzicht biedt, waar het in
d ils treedt, daarop een aanvulling.
N er onderzoek werd ingesteld naar de vraag
of het wel juist is bij het ontwerp van de storm
vloedkering uit te gaan van de gecombineerde
maximale belasting ten gevolge van extreme
waterstands-, verval- en golfrandvoorwaarden,
volgens de klassieke interpretatie van de Delta
norm. Uit de verkregen resultaten blijkt dat de
belastingen behorend bij de Deltanorm ter plek
ke - stormvloedstand met een kans van over
schrijding van 1/4000 per jaar-20% lager zijn
dan tot nu toe werd aangenomen. Dit staat be
paalde herzieningen toe in het ontwerp. Opge
merkt wordt, dat de beheerder van de storm
vloedkering later de volle vrijheid dient te be
houden om onder alle omstandigheden, bij
voorbeeld op de laagwaterkentering of bij maxi
male stroom, tot sluiting van de kering over te
gaan.
Het onderzoek naar de gunstigste hydraulische
en constructieve vorm van de pijlers heeft veel
tijd gevergd. Dit onderzoek had het karakter van
een zogenaamde parameterstudie: vooralle pij
lers in de sluitgaten werden stabiliteits- en de
formatieberekeningen uitgevoerd als functie
van de afmetingen van de voetplaat, de eigen
schappen van hetfunderingsbed, het niveau
van de fundering, de drempelgeometrie en de
hart-op-hart-afstand van de pijlers. Er werd ge
werkt met modelonderzoek en berekeningsme
thodes: de resultaten van beide onderzoeksme
thoden bleken gunstig op elkaar aan te sluiten.
De parameterstudie, waarin naast de technische
kanten ook aspecten van kosten en planning
werden verdisconteerd, heeft geleid tot de keu
ze van horizontale voetplaatafmetingen van 25
x 50 m,en vergroting van de hart-op-hart-af-
stand van de pijlers tot 45 m - dit was voorheen
40 - waardoor het aantal pijlers kon worden ge
reduceerd van 83 tot 70. Bij gelijkblijvende cy-
clustijd zou dat ondermeer ongeveer tweederde
213