S menvattingen D probabilistische benadering van bouwkun- d e ontwerpen E is een belangrijke verandering gaande in di ontwerpfilosofie van zeeweringen. De tot nu tc gehanteerde deterministische methode hi id in dat een zeewering werd ontworpen op stormvloedstand met bijbehorende golfop- 10 p. De nieuwe, probabilistische methode w kt met een statistische kansverdeling van w terstanden en golfoplopen, en wil ook voor d constructie zelf uitgaan van een kansverde- 11 ten aanzien van de sterkte der materialen. V or zoveel mogelijk zal de nieuwe methode w den toegepast bij het ontwerp van de storm- vi adkering in de Oosterschelde. 0 twikkelingen in het denken over dijken P de Deltacommissie heeft eenheid gebracht ir e richtlijnen waaraan primaire zeeweringen in et gehele land moeten voldoen. In deze ri tlijnen wordt vooral de kruinhoogte van de ze wering bepaald. Dit laat nog allerlei vrijheid ir et kiezen van het dijkprofiel. De bezwijkkans v; een dijk zal echter mede berusten op de g overloop en op het bezwijkmechanisme v; de dijk. Over beide factoren is nog weinig bc ;nd. Als eerste stap in het onderzoek daar- n. zal bestudeerd moeten worden, wat het aa leel van de golfoverslag is in het bezwijken va een dijk. D ersterkingen in Zuid-Holland Ie re dijkversterking in de provincie Zuid-Hol le wordt sedert 1975 besproken in de 'Coördi- n; commissie dijkverzwaring' waarin de over- h en alle belanghebbende organisaties zijn vertegenwoordigd. Deze werkwijze is bijzonder nuttig gebleken. Tweederde van de versterkin gen uit hoofde van de Deltawet is thans uitge voerd. Er moet nu nog voor f700 miljoen werk worden gemaakt. Er is een meerjarenplan ning opgezet, zoveel mogelijk volgens de ur gentie van de verschillende werkzaamheden. Dijkversterkingen in Noord-Brabant In de provincie Noord-Brabant is sedert de ramp van februari 1953 het beheer van de zeewerkin gen gecentraliseerd in één Hoogheemraad schap. De rampschade werd in eerste instantie hersteld volgens het zgn. 'zwakke-plekkenplan'. De beveiliging van het noordelijk bekken door de Haringvlietdam maakte het mogelijk oude plannen voor het hoogwatervrijmaken van de Biesbos en het Donge-gebied weer op te ne men. Milieu-aspecten van de partiële dijkverhoging langs de Oosterschelde De partiële dijkverhogingen langs de Ooster schelde kunnen schadelijk zijn voor het natuur lijk milieu. Vooral de natte uitvoeringswijze, waarbij tijdelijk een werkstrook van 15 m nodig is, kan veel schade aanrichten, met name op de buitendijkse schorren, en in mindere mate de binnendijkse inlagen en karrevelden. De dijken zelf zullen bij behoud van hun oude steenglooi ing na de verhoging weer een interessante in- tergetijde-flora en -fauna krijgen. Op de grasmat zal door nieuwe vormen van beheer veel van de oude flora-rijkdom verdwijnen. De Deltagoot In verband met de voorstudies voor de storm vloedkering in de Oosterschelde zijn grondme- chanische proeven op grote schaal verricht in o.a. de laboratoria van Oregon State University. Meer en meer echter wordt ook in Nederland behoefte gevoeld aan grote modelfaciliteiten voor gecombineerd grondmechanisch/hydrau- lisch onderzoek. Binnenkort zal dan ook in het Waterloopkundig Laboratorium te Delft een nieuwe stroomgoot worden geïnstalleerd van 250 m lang, met een dwarsdoorsnede van 5x5 m2. Arbeidsvoorzieningen voor de Oosterschelde- werken De bouw van de stormvloedkering in de mond van de Oosterschelde betekent 18 000 manjaren werk. Gezien de krappe arbeidsmarkt in Zee land, met name in de betonsector, zal het perso- 217

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 51