eren, zegt het jargon - bestaat in theorie de mo gelijkheid de bezwijkkans te berekenen. Is die kans groter dan een vooraf bepaalde waarde, dan kan het ontwerp aangepast worden totdat de bezwijkkans de gewenste waarde heeft. Praktische problemen leveren vooral de kans verdelingen van de constructie-eigenschappen op. Die zijn namelijk veelal gebrekkig of zelfs in het geheel niet bekend. In zulke gevallen valt men terug op de semi-probabilistische metho de, gekoppeld aan een probabilistische benade ring van de belastingen. Er wordt dan uitgegaan van een ontwerp-belasting die een zekere, voor af bepaalde overschrijdingskans heeft, en die vervolgens vermenigvuldigd wordt met de eer der genoemde rekenfactoren ter verdisconte ring van de constructie-eigenschappen. Uit deze rekensom volgt bij welke belasting de construc tie juist bezwijkt; en dat is dan de bezwijkbelas- ting. Het verschil tussen de twee benaderingen is duidelijk. De probabilistische benadering geeft een bezwijkkans, waaraan lage belastin gen en een slechte constructie zowel als hoge belastingen en een sterke constructie bijdragen, uitgaande van hetzelfde ontwerp. De semi-pro babilistische benadering geeft één bezwijkbe- lasting op basis van één ontwerp-belasting met een zekere overschrijdingskans, waarbij de con structie geacht wordt te zijn bezweken. Ook de overeenkomst met de probabilistisch en deter ministisch bepaalde randvoorwaarden ten aan zien van waterstanden golven zal duidelijk zijn. Bij het ontwerp van de stormvloed worden bei de methoden naast elkaar gehanteerd. De pro babilistische methode om de constructie te be naderen is echter nog niet ver genoeg gevor derd om nu al in het ontwerp verwerkt te wor den. Daarom wordt thans de semi-probabilisti sche methode gehanteerd. Indien de probabiIi; tische methode nog tijdig voldoende betrouw bare resultaten oplevert, dat wil zeggen op eer tijdstip dat ze nog in het ontwerp kunnen wor den verwerkt, dan zal daarop worden overge stapt. De aanpak die we hier beschrijven, is niet nieuw. Reeds in de twintiger jaren van deze eeuw was de probabilistische methode in the orie toepasbaar. Aan de praktische uitvoering echter zijn zoveel problemen verbonden, waar onder moeilijkheden van rekentechnische aarc dat het tot het huidige computertijdperk ge duurd heeft voordat een veelomvattende po ging tot uitvoering van deze methode kon wor den ondernomen. Wel zijn in het verleden al el menten van de probabilistische benadering in vereenvoudigde vorm toegepast, bijvoorbeelc bij de aanleg van Europoort - de havenlichten van Hoek van Holland - en in de offshoretech niek. In de vliegtuigbouwkunde is de methode reeds langer in gebruik. 174

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 8