1 ONGEWENST GEVOLG kleiner dan de 5% die in de bouwvoorschriften wordt gehanteerd. Met inachtneming van deze specifieke eisen aan het ontwerp van de stormvloedkering is in een nadere studie de grootte van de te hanteren vei ligheidscoëfficiënten vastgesteld; het huidige ontwerp is daarop gebaseerd. Zoals in het vorige artikel al is uiteengezet, biedt de probabilistische methode een nauwkeuriger methode om de keuze van een veiligheidsmar ge te toetsen. Door de kansverdeling van de belastingen in verband te brengen met de kansverdeling van de materiaaleigenschappen van een construc tie-onderdeel, kan de kans op bezwijken van dat onderdeel geanalyseerd worden. Deze analyse bestond voor de stormvloedkering uit drie on derdelen. 258 In de eerste plaats zijn de kansverdelingen van de natuurrandvoorwaarden bestudeerd; uit de ze randvoorwaarden moet namelijk de kansver deling der belastingen worden afgeleid. Ten tweede zijn op grond van reeds verrichte mo delproeven, aangevuld met mathematische be rekeningen, de kansverdelingen van de sterkte eigenschappen van de onderdelen van de stormvloedkering vastgesteld. Tenslotte is de bezwijkkans van elk onderdeel bepaald. Op het eerste gezicht lijkt het doel, een even wichtig ontwerp, bereikt als alle veiligheidscoël ficiënten zo gekozen zijn, dat alle onderdelen een gelijke bezwijkkans hebben. Het optimale ontwerp van de stormvloedkering is hiermee echter niet bereikt, omdat niet alle onderdelen even kostbaar zijn. Het loont de moeite om een relatief goedkoop onderdeel, dat evenwel in

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 38