1
ONGEWENST GEVOLG
kleiner dan de 5% die in de bouwvoorschriften
wordt gehanteerd.
Met inachtneming van deze specifieke eisen aan
het ontwerp van de stormvloedkering is in een
nadere studie de grootte van de te hanteren vei
ligheidscoëfficiënten vastgesteld; het huidige
ontwerp is daarop gebaseerd.
Zoals in het vorige artikel al is uiteengezet, biedt
de probabilistische methode een nauwkeuriger
methode om de keuze van een veiligheidsmar
ge te toetsen.
Door de kansverdeling van de belastingen in
verband te brengen met de kansverdeling van
de materiaaleigenschappen van een construc
tie-onderdeel, kan de kans op bezwijken van dat
onderdeel geanalyseerd worden. Deze analyse
bestond voor de stormvloedkering uit drie on
derdelen.
258
In de eerste plaats zijn de kansverdelingen van
de natuurrandvoorwaarden bestudeerd; uit de
ze randvoorwaarden moet namelijk de kansver
deling der belastingen worden afgeleid. Ten
tweede zijn op grond van reeds verrichte mo
delproeven, aangevuld met mathematische be
rekeningen, de kansverdelingen van de sterkte
eigenschappen van de onderdelen van de
stormvloedkering vastgesteld. Tenslotte is de
bezwijkkans van elk onderdeel bepaald.
Op het eerste gezicht lijkt het doel, een even
wichtig ontwerp, bereikt als alle veiligheidscoël
ficiënten zo gekozen zijn, dat alle onderdelen
een gelijke bezwijkkans hebben. Het optimale
ontwerp van de stormvloedkering is hiermee
echter niet bereikt, omdat niet alle onderdelen
even kostbaar zijn. Het loont de moeite om een
relatief goedkoop onderdeel, dat evenwel in