De brugverbinding met de bouwput 'Schaar' Voor de fabricage van de pijlers voor de storm vloedkering moeten dagelijks 1200 man van de vaste wal naar de bouwput Schaar worden ver voerd. Voor dit vervoer zijn een aantal trans portsystemen met elkaar vergeleken. Vrij snel kwam naar voren dat een brug- of veerverbin- ding met snelboten de meest economische op lossing is. Bij een nadere kostenanalyse bleek een brugverbinding goedkoper te zijn dan een veerverbinding. Belangrijk in deze kostenanaly se waren de langere reistijden met een veerver binding en het feit dat men met een brug min der afhankelijk is van weersinvloeden. Er is dan ook gekozen voor de brugverbinding. De brug verbinding zou kunnen lopen over de Roompot van Noord-Beveland naar Noordland of, via de Hammen en de Schaar, van Westerschouwen naar Neeltje Jans. Beide tracés moeten een kilometer westelijk lig gen van de as van de stormvloedkering. Anders hebben de werkschepen niet voldoende vaar- ruimte. Gekozen is voor het tracé over de Schaar en de Hammen, en wel om de volgende redenen: bij de grote waterdiepte in de Room pot- maximaal N.A.P. - 32 m - zouden zwaar dere funderingen nodig zijn dan in de Hammen en de Schaar, waar de waterdiepte maximaal N.A.P. - 24 m bedraagt. Een brug over de Ham men en de Schaar levert kortere reistijden op dan een brug over de Roompot. De aansluiting op Noordland is bovendien moeilijker te realise ren dan die bij Neeltje Jans. Analyse heeft aan getoond dat met een enkele stalen buispaal van grote diameter een voordelige fundering ver kregen kan worden. Met het heien van dit soort buispalen is reeds de nodige ervaring opgedaan bij de kabelbaan voor de vroeger geplande blok- kenafsluiting van de Oosterschelde. Deze zelfde buispalen, die eind 1976/begin 1977 getrokken 264

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 44