De brugverbinding met de
bouwput 'Schaar'
Voor de fabricage van de pijlers voor de storm
vloedkering moeten dagelijks 1200 man van de
vaste wal naar de bouwput Schaar worden ver
voerd. Voor dit vervoer zijn een aantal trans
portsystemen met elkaar vergeleken. Vrij snel
kwam naar voren dat een brug- of veerverbin-
ding met snelboten de meest economische op
lossing is. Bij een nadere kostenanalyse bleek
een brugverbinding goedkoper te zijn dan een
veerverbinding. Belangrijk in deze kostenanaly
se waren de langere reistijden met een veerver
binding en het feit dat men met een brug min
der afhankelijk is van weersinvloeden. Er is dan
ook gekozen voor de brugverbinding. De brug
verbinding zou kunnen lopen over de Roompot
van Noord-Beveland naar Noordland of, via de
Hammen en de Schaar, van Westerschouwen
naar Neeltje Jans.
Beide tracés moeten een kilometer westelijk lig
gen van de as van de stormvloedkering. Anders
hebben de werkschepen niet voldoende vaar-
ruimte. Gekozen is voor het tracé over de
Schaar en de Hammen, en wel om de volgende
redenen: bij de grote waterdiepte in de Room
pot- maximaal N.A.P. - 32 m - zouden zwaar
dere funderingen nodig zijn dan in de Hammen
en de Schaar, waar de waterdiepte maximaal
N.A.P. - 24 m bedraagt. Een brug over de Ham
men en de Schaar levert kortere reistijden op
dan een brug over de Roompot. De aansluiting
op Noordland is bovendien moeilijker te realise
ren dan die bij Neeltje Jans. Analyse heeft aan
getoond dat met een enkele stalen buispaal van
grote diameter een voordelige fundering ver
kregen kan worden. Met het heien van dit soort
buispalen is reeds de nodige ervaring opgedaan
bij de kabelbaan voor de vroeger geplande blok-
kenafsluiting van de Oosterschelde. Deze zelfde
buispalen, die eind 1976/begin 1977 getrokken
264