5,8 m. Het effect van de grotere kerende hoogte
is in de belastingen doorberekend.
Tot voor kort werd bij het ontwerp van de pijler
en van de wijze waarop die geplaatst zou wor
den, uitgegaan van een funderingsbed met een
oneffenheid van ten hoogste ongeveer 25 cm, in
combinatie met een blijvende aanzanding van
20 cm. De pijler zou juist boven het funderings
bed in positie worden gebracht, en daar enige
tijd in zwevende toestand worden gehouden. In
die tijd zou een deel van de ruimte onder de pij
lervoet worden ondervuld met een cement-
mengsel. Daarna werd de pijler zelfdragend, en
kon het plaatsingsmateriaal worden verwijderd.
Vervolgens zou men de rest van de pijler onder-
vullen. De vormgeving van de onderzijde van de
pijler was hierop afgestemd.
Deze werkwijze is inmiddels echter nader ge
analyseerd, en er werd een alternatief ontwik
keld, waarbij de pijler direct wordt geplaatst op
een vlak funderingsbed met oneffenheden van
hoogstens 10 cm. Aan deze werkwijze geeft
men thans de voorkeur. Met name vanwege de
maattoleranties heeft deze beslissing conse
quenties voor de uitvoering van het funderings
bed en voor de vormgeving van de onderzijde
van de pijler.
Tevens werd besloten de aanzanding op het
funderingsbed vlak voor het plaatsen van de pij
lers te verwijderen.
Van alle onderdelen van de stormvloedkering
zijn de schuiven het gevoeligst voor afwijkingen
van de theoretisch juiste stand en plaats van de
pijlers. De nauwkeurigheid van de plaatsing van
de pijlers en de deformaties die optreden in de
fundering, hebben onmiddellijk invloed op de
breedte die nodig is voor de geleiding van de
schuiven en op de sponningdiepte. Omdat nu is
gekozen voor directe plaatsing van de pijlers op
het funderingsbed, zonder nadere correctie van
de stand van de pijlers, moeten de sponning
diepte en de geleidingsbreedte worden ver
groot. De pijler moet daardoor worden verbreed
van 5 m tot 5,5 m.
Ontwikkelingen in het ontwerp van de kering,
nader grondonderzoek en een verbeterd inzicht
in de plaatsingstechniek van de pijlers, hebben
het mogelijk gemaakt het volume van de te ver
dichten ondergrond onder de drempel aanmer
kelijk te verkleinen.
Een aantal uitgangspunten voor het ontwerp
van het verdichtingsschip moet daaraan worden
aangepast. De strookbreedte van de verdichtir g
kan terug van 36 naar 26 m, en in verband daa -
mee het aantal trilnaalden van 6 naar 4.
Het dieptebereik van de naalden wordt vermin
derd van N.A.P. -45 m tot N.A.P. - 35 m, al bli it
het incidenteel mogelijk 5 tot 10 m dieper te vt r-
dichten. Het bestek van het verdichtingsschip s
gereed.
Aanbesteding zal op korte termijn plaatsvindt
In financieel opzicht zijn er, behoudens interm
verschuivingen tussen de onderdelen, geen w e-
zenlijke veranderingen in de begroting van de
stormvloedkering opgetreden.
Mogelijkheden om het project verder te optima
liseren en te vereenvoudigen, worden nog na
der onderzocht.
Voor het tweede halfjaar van 1978 staan op he t
programma van uitvoering: opruiming van dr
bodembescherming in de Hammen en bagge
ren in de grondverbetering; het aanbrengen
van bodembescherming in diezelfde geul; he
droge grondwerk in de bouwput voor de pijle s;
de bouw van kranen voor de fabricage van de
pijlers; de aanmaak van bekistingen voor de p ij-
Iers. De aanleg van stortebedden; de bouw v; n
een hulpbrug, van een betoncentrale en van sn
verdichtingsschip.
Ten aanzien van de compartimentering van d
Oosterschelde kan nog het volgende worden
vermeld: Er is nadere studie verricht naar de a-
menhang tussen het gereedkomen van de
stormvloedkering en het sluiten van de comp ir-
timenteringsdammen. In verband daarmee
werd ook onderzoek gedaan naar de sluiting:
methode van de compartimenteringsdamme
Het komende halfjaar zullen beide studies wc -
den voortgezet; eind 1978 of begin 1979 zal d in
een beslissing kunnen vallen aangaande de f -
sering en de methode van sluiten.
Bij Koninklijk Besluit van 11 maart 1978 is hei
zuidelijke tracé van de Philipsdam met de da r-
op aansluitende weg vastgesteld. Op 23 mei
heeft de aanbesteding plaatsgevonden van r ïn
oever- en bodembescherming in het Kramm r,
bedoeld om verdere verdieping van het toe
komstige sluitgat te voorkomen. Medio 197f s
met de uitvoering van dit werk begonnen. D
uitvoering van een gedeelte van het damvak op
de Plaat van de Vliet en van het sluizencomp ex
kan ook nog dit jaar ter hand worden genom :n.
Het werkeiland, met de daarin opgenomen
bouwput voor de sluizen, is gereed. Spoedic
wordt de bouwput drooggemalen.
310