kans optreden op het ontstaan van zettings- vloeiiingen. Welke maatregelen daarvoor geno men moeten worden, wordt bepaald door on derzoek in modellen. De hydraulische eigenschappen van de storm vloedkering worden in modellen met kleinere schalen ingevoerd via een zogenaamd schema- tiseringsonderzoek, waarbij nauwkeurig wordt nagegaan, welke vorm de stormvloedkering in het model moet hebben om dezelfde afvoer- coëfficiënt te hebben als het ontwerp. Modelonderzoek en computerberekening sa men kunnen uitmaken hoe lang de bodembe scherming moet zijn om nog over 10 jaar bin nen de toelaatbare ontgronding te blijven. Filteronderzoek ten behoeve van het drempel- ontwerp Een punt van zorg bij het drempelontwerp voor de stormvloedkering vormde de stabiliteit van het grensvlak tussen het bodemmateriaal en de onderste laag van het funderingsbed. Onder in vloed van de golfwerking worden hier onder an dere zeer grote cyclische verhangen op uitgeoe fend. Over het gedrag van filters onder cycli sche belasting is nog weinig bekend; het werd dan ook nodig geacht in drie proefopstellingen elementair onderzoek te doen naar deze belas tingen, in combinatie met eventueel in andere richting verlopende stationaire verhangen. De beste oplossing voor het onderhavige pro bleem bleek de 'twee-lagen-oplossing'; tussen de bodem en de eerste laag van het funderings bed wordt een extra laag van grof grind inge voegd, bestaande uit een gegradeerd mengsel, met korrelgrootten tussen 0,3 en 32 mm. Dit verzekert zowel de stabiliteit als de filterwer king. Reportage van studies en voorbereidingen in verband met de stormvloedkering, eerste half jaar 1978 Voorzover ze niet in afzonderlijke artikelen zijn besproken, worden sommige veranderingen in de details van het ontwerp van de stormvloed kering, aangebracht in het eerste halfjaar var 1978, in deze bijdrage genoemd. De aangenomen totale golfbelasting loodrec it op de kering kon met 20% worden gereducei rd De bruto doorstroomopening werd, gezien d i afvoercoëfficiënt en de nodige reserves, gesl aid op 18 000 m2. De kerende hoogte werd opge trokken tot N.A.P. 5,8 m. De pijlers zullen d - reet en zonder nacorrectie worden geplaatst >p het vlakke funderingsbed. Het volume van df grondverdichting kan daardoor worden ver kleind. Het ontwerp van het binnenkort te bo i- wen verdichtingsschip wordt daaraan aange past. Proeven met de tweede schuif van de storm vloedkering in de Hollandse IJssel Het oudste Deltawerk, de beweegbare storrr vloedkering in de Hollandse IJssel, waaraan :l in 1954 begonnen werd, is pas in 1976 voorz en van een tweede schuif. Binnenkort wordt de e tweede schuif operationeel. Daaraan vooraf gaand is een proevenserie gedaan naar de e - genschappen van de nieuwe schuif en het sl ri ten en openen van de kering op stroom en b j verval: Deze manoevres blijken mogelijk zonder nat eli- ge gevolgen voor het kunstwerk of de omge ving. Aanpassingswerken in het Zuidelijk Deltagt bied Onder invloed van de Deltawerken moet het systeem van waterbeheersing in Zuid-West Ne derland worden herzien: overal veranderen ie waterpeilen. Nu de plannen met betrekking an de Oosterschelde zijn veranderd, moet voor het omringende gebied ook de aanpassing won en heroverwogen. Met name wanneer de storn - vloedkering gesloten is, zullen ertijdelijk zul ;e hoge waterstanden op de Oosterschelde kui - nen optreden, dat geen van de zes gemalen sr- omheen in zijn tegenwoordige toestand vol doende zal kunnen lozen. Aanpassing kan et li ter tijdig gereed zijn. 322

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1978 | | pagina 48