kans optreden op het ontstaan van zettings-
vloeiiingen. Welke maatregelen daarvoor geno
men moeten worden, wordt bepaald door on
derzoek in modellen.
De hydraulische eigenschappen van de storm
vloedkering worden in modellen met kleinere
schalen ingevoerd via een zogenaamd schema-
tiseringsonderzoek, waarbij nauwkeurig wordt
nagegaan, welke vorm de stormvloedkering in
het model moet hebben om dezelfde afvoer-
coëfficiënt te hebben als het ontwerp.
Modelonderzoek en computerberekening sa
men kunnen uitmaken hoe lang de bodembe
scherming moet zijn om nog over 10 jaar bin
nen de toelaatbare ontgronding te blijven.
Filteronderzoek ten behoeve van het drempel-
ontwerp
Een punt van zorg bij het drempelontwerp voor
de stormvloedkering vormde de stabiliteit van
het grensvlak tussen het bodemmateriaal en de
onderste laag van het funderingsbed. Onder in
vloed van de golfwerking worden hier onder an
dere zeer grote cyclische verhangen op uitgeoe
fend. Over het gedrag van filters onder cycli
sche belasting is nog weinig bekend; het werd
dan ook nodig geacht in drie proefopstellingen
elementair onderzoek te doen naar deze belas
tingen, in combinatie met eventueel in andere
richting verlopende stationaire verhangen.
De beste oplossing voor het onderhavige pro
bleem bleek de 'twee-lagen-oplossing'; tussen
de bodem en de eerste laag van het funderings
bed wordt een extra laag van grof grind inge
voegd, bestaande uit een gegradeerd mengsel,
met korrelgrootten tussen 0,3 en 32 mm. Dit
verzekert zowel de stabiliteit als de filterwer
king.
Reportage van studies en voorbereidingen in
verband met de stormvloedkering, eerste half
jaar 1978
Voorzover ze niet in afzonderlijke artikelen zijn
besproken, worden sommige veranderingen in
de details van het ontwerp van de stormvloed
kering, aangebracht in het eerste halfjaar var
1978, in deze bijdrage genoemd.
De aangenomen totale golfbelasting loodrec it
op de kering kon met 20% worden gereducei rd
De bruto doorstroomopening werd, gezien d i
afvoercoëfficiënt en de nodige reserves, gesl aid
op 18 000 m2. De kerende hoogte werd opge
trokken tot N.A.P. 5,8 m. De pijlers zullen d -
reet en zonder nacorrectie worden geplaatst >p
het vlakke funderingsbed. Het volume van df
grondverdichting kan daardoor worden ver
kleind. Het ontwerp van het binnenkort te bo i-
wen verdichtingsschip wordt daaraan aange
past.
Proeven met de tweede schuif van de storm
vloedkering in de Hollandse IJssel
Het oudste Deltawerk, de beweegbare storrr
vloedkering in de Hollandse IJssel, waaraan :l
in 1954 begonnen werd, is pas in 1976 voorz en
van een tweede schuif. Binnenkort wordt de e
tweede schuif operationeel. Daaraan vooraf
gaand is een proevenserie gedaan naar de e -
genschappen van de nieuwe schuif en het sl ri
ten en openen van de kering op stroom en b j
verval:
Deze manoevres blijken mogelijk zonder nat eli-
ge gevolgen voor het kunstwerk of de omge
ving.
Aanpassingswerken in het Zuidelijk Deltagt
bied
Onder invloed van de Deltawerken moet het
systeem van waterbeheersing in Zuid-West Ne
derland worden herzien: overal veranderen ie
waterpeilen. Nu de plannen met betrekking an
de Oosterschelde zijn veranderd, moet voor het
omringende gebied ook de aanpassing won en
heroverwogen. Met name wanneer de storn -
vloedkering gesloten is, zullen ertijdelijk zul ;e
hoge waterstanden op de Oosterschelde kui -
nen optreden, dat geen van de zes gemalen sr-
omheen in zijn tegenwoordige toestand vol
doende zal kunnen lozen. Aanpassing kan et li
ter tijdig gereed zijn.
322