Stand van zaken met
betrekking tot het ontwerp van
de stormvloedkering
het afgelopen jaar is wederom een aantal
orderingen gemaakt in het ontwerp van de
tormvloedkering; in de Berichten van 1978
erd daar al de nodige aandacht aan besteed.
1 dit artikel zullen we de stand van zaken van
et ontwerp bezien zoals die begin november
378 was.
it het onderzoek naar de belastingen loodrecht
p de gesloten stormvloedkering is gebleken,
s at met handhaving van de volledige beheers
theid en uitgaande van de Deltanorm een be-
stingreductie van 20% kan worden aangeno-
en in vergelijking tot de oorspronkelijke aan-
ïnomen belastingen. Dit is een gevolg van het
epassen van de probabilistische benadering,
aarbij de grequentieverdeling van golven
arvalbelastingen werden gecombineerd tot
;n frequentieverdeling van totaalbelastingen,
ader onderzoek van de golven in de mond van
a Oosterschelde heeft tot een verdere reductie
<n de belastingen geleid,
obaal gezegd wordt de stormvloedkering be
st door een combinatie van twee soorten gol-
;n: lange, in de Noordzee opgewekte dei-
ngsgolven, die via de buitendelta tot de kering
aordringen, en korte, lokaal opgewekte wind-
alven. De uit deze twee bronnen afkomstige
olfenergie, vermenigvuldigd met de over-
achtsfunctie, waarmee de golfenergie in golf-
alasting wordt vertaald, levert de golfbelasting
a de stormvloedkering. De grootte van de
'erdrachtsfunctie is afhankelijk van de golfpe-
ade.
t eind 1977 werd aangenomen, dat de golf-
iergietijdens een superstorm voornamelijk ge-
ncentreerd was in golven met een periode
m 10 12 seconden. Bij deze periode heeft de
erdrachtsfunctie een hoge waarde. Nadere
dies hebben echter aangetoond dat de golf-
ergie verdeeld is over twee gebieden met ver-
hillende perioden, een lange en een korte. De
eveelheid laagfrequente golfenergie, de
ergievan de lange golven, blijkt geringer dan
orheen werd aangenomen; de hoeveelheid
gfrequente golfenergie is groter. Doordat de
arde van de overdrachtsfunctie bij hoge fre
quenties aanzienlijk kleiner is dan bij lage fre
quenties, resulteert vermenigvuldiging van de
overdrachtsfunctie met de golfenergiefunctie in
lagere waarden van de golfbelastingen op de
stormvloedkering. Dit betekent ten tweede male
een belastingreductie, deze keer van ongeveer
15%. Het onderzoek naar de langsbelasting
voor het ontwerp van de pijlers is hiermee afge
rond.
Het ontwerp van de pijlers is in het afgelopen
jaar verder ontwikkeld. Het meest opvallende
hierbij is wel dat de plaatsingswijze van de
pijlers is veranderd. Tot voor kort wilde men de
pijlers plaatsen vanaf een hefschip met poten.
Dit hefschip kon, nadat het op de juiste plaats in
het tracé was gemanoeuvreerd, zijn poten aan
de grond zetten en de pijler laten zakken. Hoe
wel de pijlers met deze plaatsingswijze nauw
keurig konden worden gepositioneerd, bleken
de excentrische krachten in de poten een moei
lijkoplosbaar probleem. Bovendien moest het
funderingsbed dikker gemaakt worden, om
onder de in het funderingsbed gedrongen
poten voldoende dikte te garanderen. Daarom
heeft men onderzocht of het mogelijk was de
pijlers te plaatsen met een hefschip zonder
poten. Inderdaad is een nieuwe plaatsings
wijze uitvoerbaar gebleken. Weliswaar stelt
die hogere eisen aan de vlakheid van het fun
deringsbed, en dient een aantal constructie
onderdelen een grotere maattolerantie te krij
gen, -de schuifsponning bij voorbeeld, waar
door de dikte van de pijlerschacht toeneemt met
0,5 m - maar de nadelen van het hefschip mét
poten zijn ondervangen. Bovendien is de cy-
clustijd voor het plaatsen van een pijler met een
hefschip zonder poten korter, hetgeen weer een
verkleining inhoudt van het risico van het wer
ken in het sluitgat. Verder levert het weglaten van
341