Stand van zaken met betrekking tot het ontwerp van de stormvloedkering het afgelopen jaar is wederom een aantal orderingen gemaakt in het ontwerp van de tormvloedkering; in de Berichten van 1978 erd daar al de nodige aandacht aan besteed. 1 dit artikel zullen we de stand van zaken van et ontwerp bezien zoals die begin november 378 was. it het onderzoek naar de belastingen loodrecht p de gesloten stormvloedkering is gebleken, s at met handhaving van de volledige beheers theid en uitgaande van de Deltanorm een be- stingreductie van 20% kan worden aangeno- en in vergelijking tot de oorspronkelijke aan- ïnomen belastingen. Dit is een gevolg van het epassen van de probabilistische benadering, aarbij de grequentieverdeling van golven arvalbelastingen werden gecombineerd tot ;n frequentieverdeling van totaalbelastingen, ader onderzoek van de golven in de mond van a Oosterschelde heeft tot een verdere reductie <n de belastingen geleid, obaal gezegd wordt de stormvloedkering be st door een combinatie van twee soorten gol- ;n: lange, in de Noordzee opgewekte dei- ngsgolven, die via de buitendelta tot de kering aordringen, en korte, lokaal opgewekte wind- alven. De uit deze twee bronnen afkomstige olfenergie, vermenigvuldigd met de over- achtsfunctie, waarmee de golfenergie in golf- alasting wordt vertaald, levert de golfbelasting a de stormvloedkering. De grootte van de 'erdrachtsfunctie is afhankelijk van de golfpe- ade. t eind 1977 werd aangenomen, dat de golf- iergietijdens een superstorm voornamelijk ge- ncentreerd was in golven met een periode m 10 12 seconden. Bij deze periode heeft de erdrachtsfunctie een hoge waarde. Nadere dies hebben echter aangetoond dat de golf- ergie verdeeld is over twee gebieden met ver- hillende perioden, een lange en een korte. De eveelheid laagfrequente golfenergie, de ergievan de lange golven, blijkt geringer dan orheen werd aangenomen; de hoeveelheid gfrequente golfenergie is groter. Doordat de arde van de overdrachtsfunctie bij hoge fre quenties aanzienlijk kleiner is dan bij lage fre quenties, resulteert vermenigvuldiging van de overdrachtsfunctie met de golfenergiefunctie in lagere waarden van de golfbelastingen op de stormvloedkering. Dit betekent ten tweede male een belastingreductie, deze keer van ongeveer 15%. Het onderzoek naar de langsbelasting voor het ontwerp van de pijlers is hiermee afge rond. Het ontwerp van de pijlers is in het afgelopen jaar verder ontwikkeld. Het meest opvallende hierbij is wel dat de plaatsingswijze van de pijlers is veranderd. Tot voor kort wilde men de pijlers plaatsen vanaf een hefschip met poten. Dit hefschip kon, nadat het op de juiste plaats in het tracé was gemanoeuvreerd, zijn poten aan de grond zetten en de pijler laten zakken. Hoe wel de pijlers met deze plaatsingswijze nauw keurig konden worden gepositioneerd, bleken de excentrische krachten in de poten een moei lijkoplosbaar probleem. Bovendien moest het funderingsbed dikker gemaakt worden, om onder de in het funderingsbed gedrongen poten voldoende dikte te garanderen. Daarom heeft men onderzocht of het mogelijk was de pijlers te plaatsen met een hefschip zonder poten. Inderdaad is een nieuwe plaatsings wijze uitvoerbaar gebleken. Weliswaar stelt die hogere eisen aan de vlakheid van het fun deringsbed, en dient een aantal constructie onderdelen een grotere maattolerantie te krij gen, -de schuifsponning bij voorbeeld, waar door de dikte van de pijlerschacht toeneemt met 0,5 m - maar de nadelen van het hefschip mét poten zijn ondervangen. Bovendien is de cy- clustijd voor het plaatsen van een pijler met een hefschip zonder poten korter, hetgeen weer een verkleining inhoudt van het risico van het wer ken in het sluitgat. Verder levert het weglaten van 341

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 15