de poten een besparing op in de bouw van het
hefschip. Devoordelen vande nieuwe plaatsings-
wijze wegen dan ook ruim optegen de nadelen.
De voetplaat van de pijler wordt nu voorzien
van draagribben, diefungeren als tijdelijke op
legging van de pijler. Ook bij de nieuwe plaat-
singswijze wordt de ruimte tussen de onderzij
devan de voetplaat en hetfunderingsbed, zij het
op een later tijdstip, gevuld met betonspecie,
zodat een goede aansluiting wordt verkregen.
Een andere verandering in het ontwerp van de
pijler betreft de hoogte van de bovenbouw en
daarmee de hoogte van de pijlers. De bruglig-
gers moeten zo hoog liggen dat ze geen belas
ting meer ondervinden van de golven die over
de bovenbalk van de stormvloedkering slaan.
Omdat uit de probabilistische benadering blijkt
dat dit niveau bij de maatgevende storm lager
zal zijn dan werd aangenomen, kunnen de brug-
liggers aanmerkelijk lager komen te liggen. Het
resultaat hiervan is dat het hoogste punt van de
kering, het rijdek van de verkeersweg, terugge
bracht is van N.A.P. 18 m tot N.A.P. 12 m.
Ook de vorm van de dorpelbalk is enigszins
Fig1. Vormgeving van pijler er
bovenbouw volgens de laatste
inzichten
Fig 2. De dwarsdoorsnede van
de pijler volgens het ontwerp
van 1977 (links) en 1978