C Johan V
0 ndat de geïmproviseerde ponton DOS I niet
la iger beschikbaar was, werd besloten tot de
b uw van een speciale ponton met een hoge
w rkbaarheid en met voorzieningen om zowel
o traditionele wijze, als met de duikerklok
g andonderzoek uit te voeren. De nieuwe pon
ten, de Johan V, werd in november 1977 in ge-
fa -lik genomen.
A n de achterzijde heeft het vaartuig een open
b in van 7 x 7 m2 voor de traditionele boor/son-
d artoren. Daarboven staat een 12 m hoog por
ts tl, waartussen de sondeer-boortoren wordt
o gebouwd op een ballastblok van 20 ton. Deze
h agte werd bepaald door het getijverschil plus
d nodige werkruimte boven het werkplatform.
A; n de voorzijde is een middenbeun van 7x7
rr voor het neerlaten van de duikerklok ge-
br jwd. Een middenbeun heeft het voordeel,
dc de duikerklok van alle zijden gemakkelijk te
be iaderen is en er meer van de werkruimte kan
W! den geprofiteerd.
Bc en de middenbeun is een zware vierbenige
bc opgesteld voor het afvieren van de 70 ton
wt jende duikerklok. Op het boven de bok gele-
ge platform staan twee opspoelinrichtingen,
w rvan er één is voor de zogenaamde 'navel-
st ng', waardoor de luchtverversing van de
du terklok wordt getransporteerd en waardoor
oc de meetsignalen binnenkomen; de andere
op poelinrichting is voor een 380 V elektrische
vo dingskabel voor de hydraulische drukinstal-
lat 3.
In et dekhuis, aan bakboordzijde, is de machi
ne jimte waar de energie voor het gehele vaar-
tu wordt opgewekt. Daarboven ligt het dag-
ve olijf voor de bemanning. De tweede verdie
pt j is de centrale bedieningsruimte van de
ponton. Vanuit deze ruimte worden alle op het
dek staande lieren en opspoelinrichtingen be
diend, en ook de instelling van de beide dei-
ningscompensatoren van de sondeer-boorto
ren. Alleen de bewegingen van het werkplat
form van de sondeer-boortoren en de bediening
van de sondeer- en boorapparatuur worden ge
regeld vanaf dat werkplatform zelf. De hijslieren
voor de gewichtsblokken van de sondeertoren
endievande duikerklok onderhouden, wanneer
ze op de bodem liggen, toch een constante trek
kracht op de staaldraden.
De duikerklok
De duikerklok bestaat in grote lijnen uit drie de
len: de grondplaat, het kogelscharnier en de
klok zelf. De grondplaat of ballastvoet heeft een
diameter van 6 m en kan bij transport worden
De oponton 'Johan V' in
dw ^doorsnede terwijl er een
gre lboring wordt voorbereid
349