C Johan V 0 ndat de geïmproviseerde ponton DOS I niet la iger beschikbaar was, werd besloten tot de b uw van een speciale ponton met een hoge w rkbaarheid en met voorzieningen om zowel o traditionele wijze, als met de duikerklok g andonderzoek uit te voeren. De nieuwe pon ten, de Johan V, werd in november 1977 in ge- fa -lik genomen. A n de achterzijde heeft het vaartuig een open b in van 7 x 7 m2 voor de traditionele boor/son- d artoren. Daarboven staat een 12 m hoog por ts tl, waartussen de sondeer-boortoren wordt o gebouwd op een ballastblok van 20 ton. Deze h agte werd bepaald door het getijverschil plus d nodige werkruimte boven het werkplatform. A; n de voorzijde is een middenbeun van 7x7 rr voor het neerlaten van de duikerklok ge- br jwd. Een middenbeun heeft het voordeel, dc de duikerklok van alle zijden gemakkelijk te be iaderen is en er meer van de werkruimte kan W! den geprofiteerd. Bc en de middenbeun is een zware vierbenige bc opgesteld voor het afvieren van de 70 ton wt jende duikerklok. Op het boven de bok gele- ge platform staan twee opspoelinrichtingen, w rvan er één is voor de zogenaamde 'navel- st ng', waardoor de luchtverversing van de du terklok wordt getransporteerd en waardoor oc de meetsignalen binnenkomen; de andere op poelinrichting is voor een 380 V elektrische vo dingskabel voor de hydraulische drukinstal- lat 3. In et dekhuis, aan bakboordzijde, is de machi ne jimte waar de energie voor het gehele vaar- tu wordt opgewekt. Daarboven ligt het dag- ve olijf voor de bemanning. De tweede verdie pt j is de centrale bedieningsruimte van de ponton. Vanuit deze ruimte worden alle op het dek staande lieren en opspoelinrichtingen be diend, en ook de instelling van de beide dei- ningscompensatoren van de sondeer-boorto ren. Alleen de bewegingen van het werkplat form van de sondeer-boortoren en de bediening van de sondeer- en boorapparatuur worden ge regeld vanaf dat werkplatform zelf. De hijslieren voor de gewichtsblokken van de sondeertoren endievande duikerklok onderhouden, wanneer ze op de bodem liggen, toch een constante trek kracht op de staaldraden. De duikerklok De duikerklok bestaat in grote lijnen uit drie de len: de grondplaat, het kogelscharnier en de klok zelf. De grondplaat of ballastvoet heeft een diameter van 6 m en kan bij transport worden De oponton 'Johan V' in dw ^doorsnede terwijl er een gre lboring wordt voorbereid 349

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 23