simpele hulpmiddelen kunnen worden vervan-
borgnok
gen.
Dit wat betreft de constructie van de kop. Wat
de materialen betreft, aanvankelijk zijn gelaste
constructies overwogen maar die vielen snel af
omdat er een zware, gedrongen constructie ont-
B0RGPEN staat die moeilijk lasbaarzou zijn. Bovendien
zouden de lassen tijdens het heien vermoedelijk
scheuren. Het zou onder water praktisch onmo
gelijk zijn dit vast te stellen, laat staan te repare
ren.
De vorm en de zwaarte van de paalkop, en ook
het feit dat er zo'n groot aantal koppen moest
worden gegoten, wel 60 stuks, gaf een duidelij-
vergrendelpen ke indicatie dat aan een gegoten constructie
moest worden gedacht.
Het gietijzer zal van hoge kwaliteit moeten zijn:
vanwege de grote spanningen die optreden tij
dens het heien; lasbaar, omdat de kop aan de
paal wordt gelast; slijtvast, omdat de draaiende
onderdelen zich in met zand verzadigd zeewater
bevinden, waardoor grote slijtage is te verwach
ten. De 10 mm die maximaal aan slijtage te ver
wachten is, werd als overdikte aangebracht op
de vlakken die slijten.
De kopconstructie wordt afgeveeld in figuur 3.
Op de paalkop is een afdekplaat aangebracht,
om de taatsring niet achter de spaken van de
paalkop te laten vastlopen en geen stortsteen of
andere materialen tussen de spaken te laten ko-
taatsring men, waardoor het geheel vast zou lopen. De
taatsring en de dissel draaien om de taats van
de paalkop met een speling van 4 cm. De dissel
kan om de oren van de taatsring draaien en zelfs
over de kop worden getrokken.
De vergrendelpen, tevens tweede ankervoorzie
ning van 60 ton, ligt met z'n nokken in de kassen
plaat van de paalkop. De vergrendelpen wordt door
een borgpen op de plaats gehouden.
Na het heien van paal en paalkop worden de
taatsring en de dissel gemonteerd, samen met
de voorloper, dat is het eerste stuk ankerdraad
dat altijd aan de paal blijft vastzitten.
Het vervangen van onderdelen of van de voor
loper geschiedt op dezelfde wijze.
De hulp van duikers is daarbij onontbeerlijk.
Schepen kunnen voor anker gaan door een
voorloper op te pakken, waarvan het uiteinde
paalkop aan een boei op het water drijft. Een eventuele
tweede ankerdraad aan een ankerpaal moet
dooreen duiker aan het oog van de vergrendel
pen worden vastgemaakt.
ankerpaal
355