simpele hulpmiddelen kunnen worden vervan- borgnok gen. Dit wat betreft de constructie van de kop. Wat de materialen betreft, aanvankelijk zijn gelaste constructies overwogen maar die vielen snel af omdat er een zware, gedrongen constructie ont- B0RGPEN staat die moeilijk lasbaarzou zijn. Bovendien zouden de lassen tijdens het heien vermoedelijk scheuren. Het zou onder water praktisch onmo gelijk zijn dit vast te stellen, laat staan te repare ren. De vorm en de zwaarte van de paalkop, en ook het feit dat er zo'n groot aantal koppen moest worden gegoten, wel 60 stuks, gaf een duidelij- vergrendelpen ke indicatie dat aan een gegoten constructie moest worden gedacht. Het gietijzer zal van hoge kwaliteit moeten zijn: vanwege de grote spanningen die optreden tij dens het heien; lasbaar, omdat de kop aan de paal wordt gelast; slijtvast, omdat de draaiende onderdelen zich in met zand verzadigd zeewater bevinden, waardoor grote slijtage is te verwach ten. De 10 mm die maximaal aan slijtage te ver wachten is, werd als overdikte aangebracht op de vlakken die slijten. De kopconstructie wordt afgeveeld in figuur 3. Op de paalkop is een afdekplaat aangebracht, om de taatsring niet achter de spaken van de paalkop te laten vastlopen en geen stortsteen of andere materialen tussen de spaken te laten ko- taatsring men, waardoor het geheel vast zou lopen. De taatsring en de dissel draaien om de taats van de paalkop met een speling van 4 cm. De dissel kan om de oren van de taatsring draaien en zelfs over de kop worden getrokken. De vergrendelpen, tevens tweede ankervoorzie ning van 60 ton, ligt met z'n nokken in de kassen plaat van de paalkop. De vergrendelpen wordt door een borgpen op de plaats gehouden. Na het heien van paal en paalkop worden de taatsring en de dissel gemonteerd, samen met de voorloper, dat is het eerste stuk ankerdraad dat altijd aan de paal blijft vastzitten. Het vervangen van onderdelen of van de voor loper geschiedt op dezelfde wijze. De hulp van duikers is daarbij onontbeerlijk. Schepen kunnen voor anker gaan door een voorloper op te pakken, waarvan het uiteinde paalkop aan een boei op het water drijft. Een eventuele tweede ankerdraad aan een ankerpaal moet dooreen duiker aan het oog van de vergrendel pen worden vastgemaakt. ankerpaal 355

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 29