dezelfde orde van grootte als de kans dat ie mand door een meteoriet wordt getroffen. Om dat echter ook allerlei andere onderdelen een bijdrage leveren in de bezwijkkans van de stormvloedkering kunnen we minstens zeggen dat de bezwijkkans van elk onderdeel kleiner moet zijn dan de toelaatbare bezwijkkans van de stormvloedkering als geheel. Ook deze toelaat bare kans op een overstromingsramp moet worden gezien in zijn context. Het zal duidelijk geworden zijn, dat het fysisch onmogelijk is de kans op een overstromingsramp uit te sluiten. Hoe groot mag hij dan echter we/zijn? Dit is een uiterst complexe materie omdat niet alleen eco nomische, maar ook emotionele overwegingen een rol spelen in de beoordeling van de ernst van de gevolgen. We staan in principe voor het zelfde probleem als bij de beoordeling van het risico van kerncentrales en LNG-terminals. In het geval van de stormvloedkering ligt de zaak echter wat eenvoudiger, omdat er geen risico aan de samenleving wordt toegevoegd vanwe ge extra gevaarlijke activiteiten, maar een be staand, relatief groot risico juist wordtvermin- derd. De enige redelijke richtlijn die je in deze materie kunt vinden, is aansluiting bij de orde van grootte van risico's die tot op zekere hoogte door de samenleving acceptabel geacht wor den. Als maximum waarde voor de stormvloed kering wordt dan 107 per jaar aangehouden. Meteen valt op hoe groot de reserve-veiligheid is ten opzichte van de richtlijn van de Deltacom missie, dat bij een waterstandsoverschrijding met een kans van 10 4 per jaar nog 'volledige veiligheid'tegen doorbreken aanwezig moet zijn. VoorZeeland geldt bovendien dezoge- naamde 'economische reductie' tot V4000 keer per jaar. Dat is nu zo vertaald, dat de bezwijk kans 1000-maal kleiner is dan het bereiken van de ontwerpnorm. In iets andere bewoordingen gezegd, betekent dit dat bij een uitwendige kracht ten gevolge van verval en golven die met een kans van 10 4 per jaar wordt overschreden, de constructieve sterkte de kans op volledig be zwijken van de stormvloedkering onder die om standigheden beperkt tot slechts 1°/oo. We zijn aan het einde van de serie. Uit het voor gaande zal duidelijk geworden zijn, dat de pro babilistische benadering van het ontwerp van de stormvloedkering al vele vruchten heeft af geworpen. Er is kwantitatief inzicht ontstaan in het bezwijkgedrag van de gehele constructie er in het bezwijkgedrag van de onderdelen, afhan kelijk van de statistische eigenschappen van de relevante grootheden. Het bezwijkgedrag kan nu getoetst worden aan toelaatbare bezwijkkan - sen. Dit vergroot de mogelijkheden om te ko men tot een evenwichtig ontwerp, immers de onderdelen dienen onderling ongeveer dezelfd9 bezwijkkans te hebben, tenzij er dwingende an dere redenen zijn. Vanuit de toelaatbare be zwijkkans kunnen eisen worden gesteld aan de materialen voor de bouw. Schade kan voortaan worden gekwantificeerd, afhankelijk van de kans op die schade en van de investeringen be doeld om een zekere schade te verkleinen. Deze moderne ontwerpbenadering is, gezien d enorme hoeveelheid rekenwerk, zonder compi - ter ondenkbaar. Daarom heeft ze pas de laatste jaren toepassing gevonden, vooral in de vlieg- tuigbouwkunde en de off-shore techniek. Toe passing in de waterbouwkundige praktijk open goede toekomstmogelijkheden voor het vergrc - ten van het inzicht in de werkelijke kwaliteit var de zo belangrijke Nederlandse zeeweringen, zc wel op technisch als op economisch gebied. 334

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 8