Samenvattingen
De probabilistische benadering van het ont
werp van de Stormvloedkering IV.
Constructieve aspecten
Bij industriële produkten, zoals t.v.-toestellen,
kan men op experimentele wijze vaststellen hoe
lang de levensduur van het artikel is, en waar
het aan kapot gaat.
De stormvloedkering in de Oosterschelde wordt
maar in één exemplaar gebouwd; hier moet dus
uit modellen en berekeningen vooraf blijken,
welke bezwijkkans de kering heeft, en hoeveel
veiligheid de constructie in feite aan de inwo
nersvan Zeeland biedt.
Het Project Sormvloedkering Oosterschelde;
organisatie en werkwijze
Om de voorbereidingen tot de bouw van de
stormvloedkering in de Oosterschelde op effec
tieve wijze te organiseren, is een project-organi
satie opgezet, met als centraal coördinerend
orgaan de Projectgroep Oosterschelde (PGO). Op
een iets lager niveau wordt het gehele project
nader georganiseerd in 35 deelprojecten, die
verder worden opgesplitst in 'activiteiten'. Van
de stafgroepen, die coördinerende en onder
steunende taken vervullen, worden met name
de groepen Planning en Kostprijs besproken.
Bij de uitvoering van het werk zullen de verant
woordelijkheden niet berusten bij de project-or
ganisatie, maar bij de betrokken directies van
de Rijkswaterstaat: de Deltadienst, de directie
Sluizen en Stuwen en de directie Bruggen.
Stand van zaken met betrekking tot het
ontwerp van de stormvloedkering
Uit recent onderzoek is gebleken dat de belas
tingen loodrecht op de stormvloedkering op
20% minder kunnen worden geschat dan voor
heen werd aangenomen.
Ook op andere punten van het ontwerp vinden
nog steeds aanpassingen plaats aan de veran
derende inzichten.
De dikte van de pijlers wordt wat groter, maar
zowel de hoogte als de lengte kunnen worden
verkleind. De dorpelbalk, die vroeger rechthoe
kig werd getekend, krijgt de vorm van een trape
zium.
In het totale ontwerp wordt zoveel reserve-door
stroomprofiel opgenomen, dat het gewenste
getijverschil van 2,70 m bij Yerseke, zeker be
reikt kan worden.
Interactie van de pijlers van de stormvloed
kering met de drempel en de ondergrond
De pijlers van de stormvloedkering moeten de
golf- en vervalkrachten die op de kering worden
uitgeoefend, afvoeren naar de ondergrond. Ge
deeltelijk geschiedt dat langs de voetplaat, ge
deeltelijk langs de pijlerwanden.
Om de afmetingen van deze onderdelen te kun
nen berekenen, is het nodig te weten hoe de
krachten verdeeld zijn. Aangaande de wrijvings
weerstand tussen voetplaat en funderingsbed
zijn in Schelphoek proeven gedaan op grote
schaal. Ook werd nader onderzoek ingesteld
naar de grootte van de dwarsbelastingen op de
pijlers.
De verplaatsingen van de onderbalk bleken ui
terst gering te zijn. Wel zal aan de Oosterschel-
dekant een extra zware bestorting moeten wor
den aangebracht, in verband met de grote wa
terstandsverschillen die bij gesloten kering mo
gelijk zijn tussen het buitenwater en het bekken.
Geoponton en duikerklok
Het plan om in de mond van de Oosterschelde
een beweegbare stormvloedkering te bouwen,
noodzaakte ertoe, het grondmechanisch onder
zoek ter plaatse sterk te intensiveren, en uit te
voeren tot veel grotere diepte dan voorheen.
Daarom kon de bouw van nieuwe werktuigen
niet uitblijven. In dit artikel worden er twee be
schreven; de geoponton, een hulpschip voor
het uitvoeren van sonderingen en boringen; en
een 70 ton wegende duikerklok, die vanaf de
geoponton te water wordt gelaten. De duikerklo
die tot 200 m waterdruk kan weerstaan, staat via
een kogelscharnier alzijdig beweegbaar op een
voetplaat, zodat hij altijd in loodrechte stand
kan worden gevijzeld. Vanuit de klok kunnen
sonderingen en boringen worden verricht. Ook
zitten er ramen in voor visuele observatie.
380