san de Zoommeerzijde worden geopend en kan
het schip uitvaren. Nu is de gehele schutcyclus
beschreven.
7 oals eerder vermeld bestaat de mogelijkheid
cm een schip van meerdan 10 m breedte te la
ten passeren. De liftbak kan dan niet gebruikt
worden en moet in de onderste positie worden
cebracht. De remming werken die er onder ge
wone omstandigheden zijn tussen de schepen
en de liftbak, moeten worden verwijderd, zodat
een breedte van 14 m beschikbaar komt. Omdat
de liftbak niet gebruikt wordt, is de toelaatbare
diepgang van het schip alleen afhankelijk van
(ie ligging van de drempels.
Vooral voor de kustvaart is deze mogelijkheid
om de sluis te vergroten interessant. Ruim 20%
van de internationale coastervloot kan met be
hulp van de liftbak geschut worden. Het inzetten
an deze kleinere coasters op de vaart naar Ber
gen op Zoom verdient vanzelfsprekend de voor-
leur vanwege de veel betere scheiding tussen
zout en zoet water bij het schutten met de lift-
I ak. Bovendien bespaart men tijd, omdat de
uis dan niet hoeft te worden omgebouwd. Aan
ce doorvaarthoogte zullen geen beperkingen
/orden opgelegd, hetgeen zowel voor de re
creatievaart als voor de kustvaart van belang
Over de sluis zal daarom een beweegbare
bascule- of ophaalbrug worden gebouwd.
g. 1. Verloop van het schut-
n met de liftsluis