san de Zoommeerzijde worden geopend en kan het schip uitvaren. Nu is de gehele schutcyclus beschreven. 7 oals eerder vermeld bestaat de mogelijkheid cm een schip van meerdan 10 m breedte te la ten passeren. De liftbak kan dan niet gebruikt worden en moet in de onderste positie worden cebracht. De remming werken die er onder ge wone omstandigheden zijn tussen de schepen en de liftbak, moeten worden verwijderd, zodat een breedte van 14 m beschikbaar komt. Omdat de liftbak niet gebruikt wordt, is de toelaatbare diepgang van het schip alleen afhankelijk van (ie ligging van de drempels. Vooral voor de kustvaart is deze mogelijkheid om de sluis te vergroten interessant. Ruim 20% van de internationale coastervloot kan met be hulp van de liftbak geschut worden. Het inzetten an deze kleinere coasters op de vaart naar Ber gen op Zoom verdient vanzelfsprekend de voor- leur vanwege de veel betere scheiding tussen zout en zoet water bij het schutten met de lift- I ak. Bovendien bespaart men tijd, omdat de uis dan niet hoeft te worden omgebouwd. Aan ce doorvaarthoogte zullen geen beperkingen /orden opgelegd, hetgeen zowel voor de re creatievaart als voor de kustvaart van belang Over de sluis zal daarom een beweegbare bascule- of ophaalbrug worden gebouwd. g. 1. Verloop van het schut- n met de liftsluis

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 23