Samenvattingen
i let verdichtingsschip
De zeebodem onder de stormvloedkering in de
Oosterschelde zelf en ter plekke van de rand van
<le bodembescherming moet door verdichting
ciraagkrachtiger worden gemaakt. Dit geschiedt
anaf een schip, dat vier tril naalden naast elkaar
in de grond drijft tot dieptes van 15 m in de bo
dem of maximaal N.A.P. - 35 m. Vanaf het diep-
;te punt opwaarts worden de trilnaalden elke
meter een keer in trilling gebracht, totdat uit het
opgenomen motorvermogen blijkt dat daar vol
doende verdicht is. Het verdichtingsschip werkt
o de hele drempel en de andere gebieden in
troken af.
)e sluis Noordland
Aangezien in de mond van de Oosterschelde
oor de bouw van de stormvloedkering al spoe-
ig belemmeringen zullen ontstaan voor de
cheepvaart, en er na 1982 nauwelijks nog ver-
eerte water mogelijk zal zijn, wordt er een
chutsluis gebouwd in de Oosterscheldedam.
ij het bepalen van de afmetingen is onder
meer rekening gehouden met het drijvende ma
terieel voor de Oosterscheldewerken. De kolk
tal 100 bij 16 m meten; de drempel ligt op
N.A.P.-7 m.
Irondmechanisch onderzoek ten behoeve van
e stormvloedkering
let grondmechanisch onderzoek voor de
stormvloedkering is in het afgelopen jaar ver-
neld uitgevoerd. Vooral de druk op de pijlers
en de verplaatsingen die daar het gevolg van
jn, moesten dringend definitief worden vast-
esteld. Er is een proevenserie opgezet op
schaal 1:10. Ook is er een zeer omvangrijk
grondonderzoek verricht in de as van de storm
vloedkering. Tevens werd experimenteel onder
zocht in hoeverre de grondslag onder de kering
nog te verdichten zou zijn, en wat de optimale
wijze van verdichten was.
Overwegingen bij de keuze van de ontwerp-
peilen voor de compartimenteringsdammen
De compartimenteringsdammen achterin het
Oosterscheldebekken hebben een functie als se
cundaire waterkering; tevens moeten zij zoet
water scheiden van zout, en de Schelde-Rijnver-
binding getijvrij maken.
In verband met deze functies en met het beheer
van de stormvloedkering moest worden vastge
steld op welke hoogte de kruinen van deze dam
men moesten worden ontworpen. Geadviseerd
wordt, dezelfde hoogte te nemen als die van de
partieel versterkte dijken rondom de Ooster
schelde.
Een liftsluis in de Oesterdam
De schutsluizen in de compartimenteringsdam
men moeten beide worden voorzien van een
zout/zoetbestrijdingssysteem. De sluizen in de
Oesterdam, veel kleiner dan die in de Philips-
dam, kunnen worden uitgevoerd als een lift
sluis, die naar beide zijden een minimum aan
verzoeting respectievelijk verzilting tot gevolg
heeft.
De nuttige lengte zal 90 m zijn; incidenteel, wan
neer van het scheidingssysteem geen gebruik
wordt gemaakt, kan er een schip van 115 m in.
423