de pijler horizontaal te stellen zou het hefschip
dan ook corrigerende krachten moeten kunnen
uitoefenen. Dat zou enige kostbare eisen toe
voegen aan de ontwerpeisen voor het hefschip.
Nadere beschouwingen brachten aan het licht
dat de skirts in de eindfase niet sterk genoeg ge
dimensioneerd konden worden om de horizon
tale belastingen te weerstaan. Bovendien bleek
de kans vrij groot dat de skirts voortijdig zouden
wegroesten. Van de toepassing van skirts is dan
ook afgezien.
In plaats hiervan worden grindworsten rondom
de pijlervoet gelegd. Uit proefnemingen bleek
echter dat bij toepassing van grindworsten op
een zandlaagje op een waterdoorlatende bo
venlaag van het funderingsbed uitspoeling op
treedt. Dit gevaar is nu ondervangen door het
funderingsbed onder de grindworst waterdicht
en de grindworst zelf waterdoorlatend te ma
ken. De waterstroom verdwijnt dan in de grind
worst, waarin filtermateriaal aangebracht is.
De plaatsingsmethode bepaalde voor een be
langrijk deel de dimensionering van de pijlers.
Lange tijd werd uitgegaan van een hefschip op
poten, dat de pijler voldoende nauwkeurig vlak
boven het funderingsbed zou stellen. Onder de
vier hoeken van de pijler zou dan in grote nylon
zakken onder hoge druk - 5 atmosfeer - een
mengsel van cement, zand en water geperst
worden. Er wordt dan een draagkrachtig zand-
skelet gevormd, dat de pijler onmiddellijk vol
doende stabiel maakt voor de stormen die in de
bouwfase kunnen worden verwacht. Door latere
ontwikkelingen kwamen de stelpoten van het
hefschip te vervallen. Bij de huidige vormge
ving, met verstevigingsribben onder de pijler
voet, kan de pijler rechtstreeks op hetfunde-
ringsbed geplaatst worden.
Na het plaatsen van de pijler met ribben op het
funderingsbed is de pijler, gevuld met water,
voldoende stabiel voor de belastingen die in de
bouwfase kunnen optreden.
Na het aanbrengen van de drempel en de ver-
keerskoker wordt de pijlervoet leeggepompt. In
de pijlervoet worden groutpompen opgesteld
om de ruimte tussen funderingsbed en pijler te
vullen met cement, zand en water. De onderkant
van de pijlervoet is gecompartimenteerd en ge
profileerd. De profilering bestaat uit ribbetjes
van 5 x 5 cm2; ze wordt gevormd uit als verlo
ren bekisting gevouwen staalplaat. Een onver
hoopte sliblaag op het zand-cementmengsel
kan dan opgenomen worden in de profilering.
Als samenstelling voor de navulling is een
mengsel gekozen van 250 a 300 kg cement,
zand, water en een hulpstof.
440