O
landse dijkbouw ongebruikelijk constructie toe
te passen. De asfaltbetonglooiing werd namelijk
middels een tussenlaag van gebitumineerd
zand rechtstreeks op de klei aangebracht in
plaats van op zand. Of deze vereenvoudigde
werkwijze wel deugdelijk was vereiste het nodi
ge vooronderzoek. Dankzij bijzondere mede
werking van de Rijkswaterstaat en het Laborato
rium voor Grondmechanica kon dit onderzoek
nog juist op tijd worden afgerond, alvorens met
de uitvoering moest worden begonnen. De uit
voering werd continu begeleid door een vooraf
opgesteld meetprogramma; daaruit bleken de
resultaten van de nieuwe contructie zo gunstig
dat ze inmiddels eveneens met succes is toege
past bij een glooiingverbetering nabij Zurich. In
de teen van de dijk werden ter aansluiting op de
bestaande verdediging van basaltzuilen beton
nen zuilen met een gevarieerde zeskantige
vorm toegepast.
Zowel langs te Ternaarderpolder als langs 't
Schoor werden het overbuitenbeloop met kruin,
het binnenbeloop en de bermen afgedekt met
een kleibekleding waarvoor de klei werd ont-
eend aan de oude zeedijk en de aansluitende
maaivelden.
Ten behoeve van de beweiding werden afraste
ringen en een veedrinkwaterleiding met drink
bakken aangelegd. Langs het gehele werk is
achter de zeedijk een 3 m brede inspectieweg,
en aan de zeezijde aansluitend aan de asfaltbe
tonglooiing een 2,50 m brede onderhoudsberm
aangelegd. Ze zijn via op- en afritten met elkaar
verbonden. Langs 't Schoor fungeert de inspec
tieweg achter langs de zeedijk tevens als open
bare weg. Hij is hier uitgevoerd als een land-
bouwweg met minimale bermen van 3,50 m
breed. Voor de aanvoer van de materialen ten
behoeve van de uitvoering van het dijkwerk
Fig. 1. Overzicht van de
dijkversterking tussen
't Schoor en de Veerdam
van Holwerd
werd op de opdijk tussen de Ternaarder- en
Oost Holwerderpolder een aanvoerweg aange
legd. Ter verbetering van de bereikbaarheid van
de zeedijk langs de Ternaarder- en Oost-Holwer-
derpolder is aan deze aanvoerweg in het ont
werp een permanent karakter gegeven.
Hoewel er in het bestek rekening mee was ge
houden dat de uitvoering van de glooiingwer-
ken twee werkseizoenen in beslag zou nemen,
zag de aannemer kans ze in één werkseizoen uit
te voeren. Dit was mogelijk geworden dankzij
de wijziging van de bekleding met koperslak-
blokken in asfaltbeton. Met deze constructiewij
ziging werd derhalve een belangrijk nevenvoor
deel bereikt. Bovendien bleek de nieuwe con
structie aanmerkelijk goedkoper.
Het zand voor dit dijkvak diende aanvankelijk
gewonnen te worden op de Noordzee. Bij een
eerdere aanbesteding was echter gebleken dat
483