Samenvatting
Het pijlerontwerp
Het ontwerp voor de pijlers van de stormvloed
kering is geheel voltooid. In maart 1979 is met
de constructie ervan begonnen.
De pijlervoet krijgt schuine zijwanden en rechte
kopwanden. De 'skirts' vervallen. De inbedding
in de drempel zal, afhankelijk van de plaats, 8 tot
12 m bedragen. De voetplaat, die 25 x 50 m
groot wordt, zal aan de onderzijde door dwars-
schotten worden gecompartimenteerd.
Ook in andere delen van de pijler zijn door opti
maliseringsstudies nog detailveranderingen
aangebracht: de onderdorpelbalken worden
trapeziumvormig gemaakt, en uit één stuk ge
goten.
Bij het transport zal de pijler aan de onderzijde
worden opgetild, omdat dit geen voorspanning
in de pijlerschacht vereist. In plaats van twee zal
in de schacht maar één schuifspanning worden
opgenomen. De bovenbouw is sterk vereenvou
digd; hij zal uiteindelijk maar uit één koker be
staan, met de onderkant op N.A.P. 8 m.
De inrichting van het bouwdok 'Schaar'
Het reeds bestaande bouwdok 'Schaar', midden
in de Oosterschelde, is aangewezen als plaats
waar de pijlers voor de stormvloedkering moe
ten worden gebouwd. De pijlers worden in den
droge gemaakt; de in vier compartimenten on
derverdeelde bouwput wordt naderhand deel
voordeel onderwater gezet, zodat het hef schip
kan binnenvaren om de pijlers op te pakken en
naar de sluitgaten te brengen.
Modelproeven van de pijlerconstructie schaal
1:10 te Kats
Ten einde het inzicht te verbeteren in de grootte
van de statische en cyclische belastingen die op
de pijlers van de stormvloedkering worden uit
geoefend, is te Kats een proef opgezet op schaal
1 10. In het model werden de drempelconstructie
en de pijler nagebouwd; de krachten die door
golf en stroom worden uitgeoefend werden op
schaal gesimuleerd. De verplaatsing van de
pijlers kon exacterdan voorheen met bereke
ningen worden bepaald. Daarnaast heeft de
proef geleid tot verfijning en toetsing van de
rekenmethode.
Grondverbeteringen in het tracé van de storm
vloedkering
De niet-draagkrachtige grondlagen in het tracé
van de stormvloedkering moeten mechanisch
worden verdicht, en voor zover dat economisch
of technisch niet mogelijk is, worden wegge-
baggerd en door schoon zand vervangen. Er
wordt een onderscheid gemaakt tussen grond
verbeteringen tot 3 m beneden de pijlervoet, en
dieper reikende grondverbeteringen. Deze laat
ste verbeteringen behoeven alleen in de Room
pot over grote lengte te worden uitgevoerd.
Het hefschip
Het eindontwerp van het hefschip komt in de
tweede helft van dit jaargereed. Het schipzalzo-
wel het transport als de plaatsing der pijlers ver
zorgen. Het aanvankelijke plan om het schip
met vier poten op de plaats van bestemming op
de bodem te zetten en dan de pijler af te vieren,
is verlaten; de plaatsingsnauwkeurigheid blijkt
487