1
lasting door golfklappen wordt nog een aanvul
lend onderzoek uitgevoerd.
Daarnaast zijn er constructieve randvoorwaar
den waaraan het schuifontwerp moet voldoen.
De schuif als geheel moet een torsieslappe
constructie zijn; de waterkerende beplating
moet aan de Oosterscheldezijde van de schui
ven worden geplaatst en de schuiven moeten
worden uitgevoerd als hefschuiven met glijdop-
leggingen.
De torsieslapte is nodig om rotatieverschillen
tussen twee naast elkaar gelegen pijlers zonder
al te grote spanningen te kunnen opnemen. Dit
betekent dat de constructie 'open' moet zijn,
dus niet kokervormig.
De plaats van de waterkerende beplating hangt
nauw samen met de plaats van de dorpelbalken
ten opzichte van de schuiven. Ook het trillings
gedrag van de constructie wordt hierdoor sterk
bepaald. De waterkerende beplating moet bo
vendien zo op de dorpelbalken aansluiten dat
een betrekkelijk dichte constructie ontstaat. Om
de verticale belastingen van de golfklappen op
te vangen zou een beplating aan de Noordzee
zijde van de schuiven de voorkeur verdienen.
Een goede hydraulische vormgeving vereist dat
de dorpelbalken dan onder de schuiven worden
geplaatst. Dit houdt in dat montage van de
schuiven pas kan plaatsvinden nadat de dorpel
balken zijn geplaatst. Binnen het voor de bouw
van de kering gestelde tijdschema is dat echter
niet mogelijk, mede omdat de stroomsneiheden
in de sluitgaten dan tijdens de bouwfase te
groot worden. Op grond daarvan is uiteindelijk
gekozen voor plaatsing van de waterkerende
beplating aan de Oosterscheldezijde.
•5.80
•1.20 I
NOORDZEE
VAR.
OOSTERSCHELDE
_L.
Fig. 1. Schema van een schuif-
constructie met de beplating
aan de Noordzeezijde
Fig. 2. De schuif in boven- en
gedeeltelijk opengewerkt voor
aanzicht
VOORAANZICHT
502