«H zv i V T T T door de waterkerende beplating, die is opge bouwd uit verticaal geplaatste schalen. In de schalen treden hoofdzakelijk trekspanningen op. Alleen als de waterstand op de Oosterschel- de hoger is dan die op de Noordzee treden er drukspanningen op, die, gezien het lage span ningsniveau dat ze meebrengen, toelaatbaar zijn. Het voordeel van dit type beplating ten op zichte van een vlakke beplating is dat er weinig verstijvingen nodig zijn om de belasting op te nemen. Het is daarom een goedkope oplossing. Fig. 5. Overzicht van de sluit gaten met de variërende hoog teligging van de onderdorpel- balken Een bijkomend voordeel is dat tussen de scha len en de horizontale liggers grote openingen aanwezig zijn. Hierdoor kan in de schuiven een verticale stroming ontstaan die een gunstige in vloed heeft op het trillingsgedrag. Deze openin gen verlagen tevens de belastingen ten gevolge van golfklappen. Fig. 4. Eindhar en schuifgelei- ding in de sponning ALUMINIUM BRONZEN ZIJGELEIDING ZIJAANSLAG V7 V RUBBER PROFIEL GLJJJ3VLAK (KUNSTSTOF) J ALUMINIUM BRONZEN SCHUIFGELEIDING I BEVESTIGINGSPUNT HEFCILINDER 5 00 rr De belasting op de schalen wordt via de vertica le verstijvingen overgedragen aan het horizon tale draagsysteem. Het horizontale draagsysteem van de schuiven wordt gevormd door - afhankelijk van de schuifhoogte - 2 of 3 plaatliggers, die zowel ho rizontaal als verticaal worden belast. De hori zontale belasting bestaat voornamelijk uit ver val-, golf- en golfklapbelasting; de verticale be lasting bestaat uit stromings- en golfklapbelas ting. Teneinde de verticale stromings- en golf klapbelasting te reduceren zijn in de liggers ga ten aangebracht tot 10 a 15% van de oppervlak te van de liggers. Ook deze gaten maken een verticale stroming door de schuif mogelijk, het geen mede een gunstige invloed heeft op het trillingsgedrag. Om de verticale belasting te kunnen opnemen worden op de lijfplaat van de liggers verstijvingen aangebracht. De liggers zijn onderling gekoppeld door verticale schot ten, zodat een op de schuif werkend moment ten gevolge van excentrisch aangrijpende verti cale belastingen in twee tegengesteld gerichte horizontale krachten op de liggers wordt omge zet. Deze belasting wordt, evenals de overige belastingen, afgevoerd naar de eindharren. Het verticale draagsysteem van de schuiven be staat uit een vakwerkligger opgebouwd uit buis profielen. De randstaven van dit vakwerk wor den gevormd door de plaatliggers van het hori zontale draagsysteem. Alle verticale belastin gen worden via dit vakwerk afgevoerd naar de hefcilinders van het bewegingswerk. Het vak werk vormt tezamen metdeplaatliggersende waterkerende beplating een kokervormige con structie. Vanwege de randvoorwaarde dat de schuiven torsieslap moeten zijn, dient het vak werk zo dicht mogelijk bij de waterkerende be- 504

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 16