«H
zv
i
V
T T T
door de waterkerende beplating, die is opge
bouwd uit verticaal geplaatste schalen. In de
schalen treden hoofdzakelijk trekspanningen
op. Alleen als de waterstand op de Oosterschel-
de hoger is dan die op de Noordzee treden er
drukspanningen op, die, gezien het lage span
ningsniveau dat ze meebrengen, toelaatbaar
zijn. Het voordeel van dit type beplating ten op
zichte van een vlakke beplating is dat er weinig
verstijvingen nodig zijn om de belasting op te
nemen. Het is daarom een goedkope oplossing.
Fig. 5. Overzicht van de sluit
gaten met de variërende hoog
teligging van de onderdorpel-
balken
Een bijkomend voordeel is dat tussen de scha
len en de horizontale liggers grote openingen
aanwezig zijn. Hierdoor kan in de schuiven een
verticale stroming ontstaan die een gunstige in
vloed heeft op het trillingsgedrag. Deze openin
gen verlagen tevens de belastingen ten gevolge
van golfklappen.
Fig. 4. Eindhar en schuifgelei-
ding in de sponning
ALUMINIUM BRONZEN ZIJGELEIDING
ZIJAANSLAG
V7 V
RUBBER PROFIEL
GLJJJ3VLAK (KUNSTSTOF) J
ALUMINIUM BRONZEN SCHUIFGELEIDING I
BEVESTIGINGSPUNT HEFCILINDER
5 00 rr
De belasting op de schalen wordt via de vertica
le verstijvingen overgedragen aan het horizon
tale draagsysteem.
Het horizontale draagsysteem van de schuiven
wordt gevormd door - afhankelijk van de
schuifhoogte - 2 of 3 plaatliggers, die zowel ho
rizontaal als verticaal worden belast. De hori
zontale belasting bestaat voornamelijk uit ver
val-, golf- en golfklapbelasting; de verticale be
lasting bestaat uit stromings- en golfklapbelas
ting. Teneinde de verticale stromings- en golf
klapbelasting te reduceren zijn in de liggers ga
ten aangebracht tot 10 a 15% van de oppervlak
te van de liggers. Ook deze gaten maken een
verticale stroming door de schuif mogelijk, het
geen mede een gunstige invloed heeft op het
trillingsgedrag. Om de verticale belasting te
kunnen opnemen worden op de lijfplaat van de
liggers verstijvingen aangebracht. De liggers
zijn onderling gekoppeld door verticale schot
ten, zodat een op de schuif werkend moment
ten gevolge van excentrisch aangrijpende verti
cale belastingen in twee tegengesteld gerichte
horizontale krachten op de liggers wordt omge
zet. Deze belasting wordt, evenals de overige
belastingen, afgevoerd naar de eindharren.
Het verticale draagsysteem van de schuiven be
staat uit een vakwerkligger opgebouwd uit buis
profielen. De randstaven van dit vakwerk wor
den gevormd door de plaatliggers van het hori
zontale draagsysteem. Alle verticale belastin
gen worden via dit vakwerk afgevoerd naar de
hefcilinders van het bewegingswerk. Het vak
werk vormt tezamen metdeplaatliggersende
waterkerende beplating een kokervormige con
structie. Vanwege de randvoorwaarde dat de
schuiven torsieslap moeten zijn, dient het vak
werk zo dicht mogelijk bij de waterkerende be-
504