paald moesten worden. Om dit grote aantal te kunnen verwerken is al snel gezocht naar auto matiseringsmogelijkheden. Daarvoor was veel eigen onderzoek nodig, want voor waterkwali teitsmetingen was er eigenlijk niets op de markt. Het bleek toen mogelijk auto-analyzers, die in ziekenhuizen gebruikt worden voor auto matische analyse van bloed, om te bouwen voor het gestelde doel. Met zo'n machine kan men in anderhalve minuut 12 chemische varia belen in een monster bepalen. De resultaten verschijnen in de vorm van een lijst van gehal ten. Het principe van deze apparaten is vrij eenvou dig: het berust op kleurverandering. Aan het monster wordt een stof toegevoegd, zodat een bepaalde verkleuring ontstaat. De intensiteit daarvan wordt met licht van een specifieke golf lengte gemeten; zij is een maat voor de concen tratie van de te bepalen stof. De praktische uit voering van dit principe is minder sim pel, omdat er nogal wat bijkomende voorwaarden zijn: het moet zeker zijn dat de verkleuring alleen door de gewenste variabele ontstaat, de verhouding tussen de te bepalen en de kleurende stof moet binnen zekere grenzen liggen en de lichtsterkte en de golflengte moeten stabiele waarden heb ben. Nadat enkele jaren lang vooral het inventarise rend meten op de voorgrond heeft gestaan, be gint nu de aandacht te groeien voor meer gede tailleerd onderzoek. Men wil weten of de geko zen meetpunten representatief zijn voor het ge bied waarin ze liggen en welke invloed verande ringen als het getij, dag en nacht en eventuele stormen hebben op de waterkwaliteit. Het kost teveel tijd om op een groot aantal plaatsen tus sen de gebruikelijke bemonsteringspunten nog extra metingen te doen. Het uitvieren van sen soren, het opschrijven van resultaten is tijdro vend. Daarom is gezocht naar een andere tech niek: meten tijdens het varen. Dat kan alleen met die metingen die met elektrische sensoren plaatsvinden: diepte, temperatuur, geleidend heid, zuurstofconcentratie, zuurgraad en flu orescentie. Hoewel het denkbeeld eenvoudig is, doen zich bij de realisering ervan nog heel wat technische problemen voor. De meeste senso ren zijn nogal kwetsbaar en moeten dus tegen beschadigingen beschermd worden. Bij een vaarsnelheid van 15 km per uur komt een bot sing met in het water zwevend materiaal hard aan. Van de andere kant moet de bescherming ook weer niet al te rigoreus zijn, want dan kan het te onderzoeken water er niet voldoende bij. Cavitatie-bellen, die door ongelukkige vormge ving kunnen ontstaan, zijn ook ongewenst. Ver der moet het meetapparaat onder water niet gaan slingeren of dansen en mag het ook niet 526 met de schroef van het schip in aanraking ko men. Na veel experimenteren is een constructie ontwikkeld die afgebeeld is op de foto op p. 525, links. Ze bestaat uit een torpedovormig ballastli- chaam met daarboven een kooi waarin de sen soren zich bevinden. Stabilisatievinnen zorgen voor een rechte koers; door de kracht van het langsstromende water op de vinnen wordt de meetset naar de diepte getrokken. Met de lengte van de hijskabel kan eenvoudig de gewenste diepte gekozen worden. Aan de zijkant van het schip is een uithouder bevestigd. Daardoorheen loopt een lijn die de meetset op enige afstand van het schip houdt, weg van de schroef. Een soortgelijke constructie is gemaakt voor het op pompen van watermonsters. Een torpedovor mig lichaam draagt vier membraampompen en een dieptesensor. De pompen kunnen 3 m3/uur leveren en met behulp van een 50 meter lange slang kan zelfs op de diepste plaatsen van de Delta water opgepompt worden. Bij die diepte moet het schip overigens stil liggen. Bij varende metingen wordt een kortere slang gebruikt. Op gezette afstanden kunnen monsters voor het la boratorium genomen worden. Een gedeelte van het opgepompte water wordt door twee fluores centiemeters gevoerd. Die zijn vooral bedoeld om de algenconcentratie in het water vast te stellen. Ze maken gebruik van het feit dat algen, als men ze bestraalt met licht van een bepaalde golflengte - 430 nm, blauw licht - licht uit gaan stralen van een andere golflengte - 650 nm, groen licht. De sterkte van die uitstraling is af hankelijk van de algensoort en de hoeveelheid algen. Voor het noteren van de meetwaarden worden elektrische schrijvers gebruikt. Een strook pa pier beweegt zich met een aan de vaarsnelheid gekoppelde snelheid onder een aantal pennen door, die zich dwars op het papier kunnen be wegen. Hun positie is op elk ogenblik evenredig met de grootte van het elektrische signaal dat ze binnen krijgen. Om de getekende lijnen-6op één strook - uit el kaar te houden,hebbende pennen verschillende kleuren. Door een vernuf tige constructie liggen de pennen zo dicht mo gelijk bij elkaar, zonder dat ze met elkaar in bot sing kunnen komen. Gelijktijdig optredende ver schijnselen worden dus mogelijk recht boven elkaar op de strook getekend. Er is veel onder zoek voor nodig geweest, om registratie-appa- ratuur te vinden die de ruwe omstandigheden aan boord van een schip langdurig kon weer staan. Recente ontwikkelingen Door de nieuwe technische ontwikkelingen wer den de meetschepen veel beter toegerust voor

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 38