»'y a 0 a NOORDZEE 0 CR EVELINGEN 0 a •0® (J 0 VOLKERAK 0 0 OOSTERSCHELDE 0 0 0 MEETPALEN 0 WATERSTAND 0 ZOUT GOLVEN WIND BOEI (GOLVEN) wordt beïnvloed door hydraulische en meteoro logische natuur-randvoorwaarden. Sommige operaties kunnen slechts bij begrensde waar den van onder meer golfhoogte, windsterkte en stroomsnelheid uitgevoerd worden. Dat geldt in het bijzonder voor het transport en de plaatsing van de pijlers. De betonnen pijlers worden in een bouwdok ge fabriceerd. Met behulp van een speciaal daar voor geconstrueerd hefschip worden ze vervol gens vanaf het bouwdok naar hun plaats in het tracé van de pijlerdam gebracht en op het fun- deringsbed neergelaten. Opdat de stalen schui ven naderhand op de juiste wijze kunnen functi oneren, dient het plaatsen met grote nauwkeu righeid te gebeuren. Na het plaatsen volgt de af werking van de drempel. Pas wanneer die vol tooid is, kan de pijler de krachten van golf en stroom weerstaan. Het hefschip is gevoelig voorwind en laag-frequente deining; tijdens het plaatsen van de pijler moet de stroomsnel heid gering zijn. Een plaatsingscyclus neemt ge middeld 60 uur in beslag. De cyclus kan, in ge val van ongunstige hydraulische en/of meteoro logische condities, op verscheidene momenten worden onderbroken. In zo'n geval kan het hef schip met de pijler in kalm water worden ge bracht. Echter, wanneer het plaatsen eenmaal is begonnen, kan het werk niet meer worden on derbroken gedurende ongeveer 12 uur. De be schreven werkwijze maakt een betrouwbare prognose nodig van de hydraulische en meteo rologische omstandigheden overeen periode van 12 uur, te zamen met een meer algemene verwachting over een periode van 48 uur. Te pessimistische verwachtingen leiden tot onno dige werkonderbrekingen, terwijl te optimisti sche verwachtingen gevaarlijke situaties tot ge- 494

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1979 | | pagina 6