»'y
a 0
a
NOORDZEE
0
CR EVELINGEN
0
a
•0® (J 0 VOLKERAK
0 0
OOSTERSCHELDE
0
0
0
MEETPALEN
0 WATERSTAND
0 ZOUT
GOLVEN
WIND
BOEI (GOLVEN)
wordt beïnvloed door hydraulische en meteoro
logische natuur-randvoorwaarden. Sommige
operaties kunnen slechts bij begrensde waar
den van onder meer golfhoogte, windsterkte en
stroomsnelheid uitgevoerd worden. Dat geldt in
het bijzonder voor het transport en de plaatsing
van de pijlers.
De betonnen pijlers worden in een bouwdok ge
fabriceerd. Met behulp van een speciaal daar
voor geconstrueerd hefschip worden ze vervol
gens vanaf het bouwdok naar hun plaats in het
tracé van de pijlerdam gebracht en op het fun-
deringsbed neergelaten. Opdat de stalen schui
ven naderhand op de juiste wijze kunnen functi
oneren, dient het plaatsen met grote nauwkeu
righeid te gebeuren. Na het plaatsen volgt de af
werking van de drempel. Pas wanneer die vol
tooid is, kan de pijler de krachten van golf en
stroom weerstaan. Het hefschip is gevoelig
voorwind en laag-frequente deining; tijdens
het plaatsen van de pijler moet de stroomsnel
heid gering zijn. Een plaatsingscyclus neemt ge
middeld 60 uur in beslag. De cyclus kan, in ge
val van ongunstige hydraulische en/of meteoro
logische condities, op verscheidene momenten
worden onderbroken. In zo'n geval kan het hef
schip met de pijler in kalm water worden ge
bracht. Echter, wanneer het plaatsen eenmaal is
begonnen, kan het werk niet meer worden on
derbroken gedurende ongeveer 12 uur. De be
schreven werkwijze maakt een betrouwbare
prognose nodig van de hydraulische en meteo
rologische omstandigheden overeen periode
van 12 uur, te zamen met een meer algemene
verwachting over een periode van 48 uur. Te
pessimistische verwachtingen leiden tot onno
dige werkonderbrekingen, terwijl te optimisti
sche verwachtingen gevaarlijke situaties tot ge-
494