nog binnen het profiel worden
gebracht.
Het werk is gestart op 4 juni.
Stormvloedkering
In de Hammen werd verderge
gaan met het opruimen van
oude bodembeschermingen.
In de Roompot en de hammen
werden blokkenmatten ge
legd. In de Roompot kwam de
'Jan Heymans' klaar met het
leggen van een 24 cm dikke
asfaltmastieklaag als onder
deel van het stortbed voor de
stormvloedkering.
Nadat de bouwput voor de pij
lers was drooggelegd, werd
het slib eruit verwijderd. Tege
lijk kwam het zandbedrijf op
gang. Met behulp van sera-
pers, dumpers en bulldozers
werd de bodem van de com
partimenten uitgediept, van
het vrijkomende zand werden
delingsdijken gebouwd. Op de
taluds van de delingsdijken
werd waterdicht membraan
aangebracht, met als bescher
mende bovenlaag zand en
zand asfalt. Op de overige ta
luds werden fosforslakken aan
gebracht, een en ander omdat
de bouwput lateronderwater
zou worden gezet.
Nog voor de bouwvakantie
kwam één van de vier compar
timenten geheel klaar. Daar
werd begonnen met de con
structie van de pijlers. Het
werk vordert overeenkomstig
de planning.
In de Roompot is een begin ge
maakt met het heien van an-
kerpalen. Van de 59 palen in de
drie sluitgaten zullenerditjaar
47 worden aangebracht. In een
aantal havens vindt onder-
houdsbaggerwerk plaats: in
enige werkhavens wordt de
havenaccommodatie uitge
breid. Het baggerwerk in de
werkhavens Schelphoek,
Burghsluis en Neeltje Jans is
gereedgekomen.
Begin april is een aanvang ge
maakt met de aanleg van drie
havendammen voor de sluis
Noordland, twee aan de
Noordzeezijde, en één aan de
kant van de Oosterschelde. Er
werden mijnsteenkaden uitge
reden en zand gespoten in de
havendammen aan de Noord
zeezijde. Het zand werd ge
wonnen in de te verdiepen ge
deelten van de havens. De ene
dam is thans geheel be
schermd met kraagstukken en
zandasfalt, van de andere is
het onderwatertalud over een
lengte van 375 m beschermd
met steenasfaltmatten, aange
bracht door de 'Jan Heymans'.
Aan de Oosterscheldezijde is
de havendam gekomen tot een
hoogte van N.A.P.-1,5 m.
Aan het einde van dit jaar
moet het werk gereed zijn.
verantwoording van de foto's
Aerophoto Schiphol 492
Ben Seelt 532, 537
Rijkswaterstaat Reprografie 522
Rijkswaterstaat Studio 508, 540
546