dan het U-peil. In het eerste geval wordt het ver ergeringstelegram omstreeks 3 uur voor het verwachte hoogwater verzonden, in het tweede geval zo mogelijk 6 uur voor dat hoogwater. De telegrammen Per telex wordt aan het telegraafkantoor in Rot terdam opdracht gegeven de telegrammen te verzenden aan de betrokken sectoren. Hiervoor wordt ook het telegraafkantoor in Amsterdam ingeschakeld. De telefonistes van deze tele graafkantoren geven de tekst van het telegram in eerste instantie telefonisch door aan de ge adresseerden. Later wordt het telegram be zorgd. Ook via de radio wordt melding gemaakt van de uitgegeven adviezen, en wel in het radio weerbericht bij elke nieuwsuitzending. De alarmering door de P.T.T. geschiedt volgens tevoren opgestelde waarschuwingsschema's en adres- en telefoonlijsten. De geadresseerden zijn hierbij per sector ingedeeld in drie prioritei ten: de verzending geschiedt in beginsel in volgorde van prioriteit. Het totale aantal geadresseerden bedraagt on geveer 160. Een deel van hen wordt voor meer sectoren gewaarschuwd. Indien voor alle secto ren een telegram uitgaat, moeten dientengevol ge ongeveer 225 telegrammen verzonden worden. Op de verzendlijsten staan de verantwoordelijke dijkbeheerders - grotendeels functionarissen van polders, waterschappen en hoogheemraad schappen provinciale waterstaatsdiensten, rijkswaterstaatsdiensten, de marine, de land macht, de BB, Rijks- en gemeentepolitie, ge meenten, verkeersposten van de N.S., de Belgi sche stormvloeddiensten, de Rijksvoorlichtings dienst en het A.N.P. De tijd die nodig is voor het doorgeven van het telegram hangt af van de grootte van de sector, van het aantal sectoren dat tegelijk gewaarschuwd moet worden, en van de bereikbaarheid van de geadresseerden. Gemiddeld heeft men er een uur voor nodig. Indien er door onverwachte ontwikkelingen ge alarmeerd moet worden op een tijdstip dat zo dicht ligt voor het tijdstip van hoogwater in een of meer basisstations dat de normale procedure voortelegramverzending niet doeltreffend meer is, gaat het waarschuwingsbureau over op de zogenaamde spoedalarmering. De geadres seerden in de eerste prioriteitsklasse van het waarschuwingssysteem worden dan recht streeks door het waarschuwingsbureau ge waarschuwd. Deze gealarmeerden verzorgen ver volgens de verspreiding van het bericht over de geadresseerden in de volgende prioriteitsklas- senjdieophun beurt de melding verder doorge ven. Dat gebeurt zoals in het waarschuwingssche ma door middel van pijlen is aangegeven (fig. 3). Alle geadresseerden zijn dan ook in het bezit van het voor hen relevante deel van het waarschu wingsschema met de bijbehorende adreslijsten. De waarschuwing die met de spoedalarmering gegeven wordt, betreft alleen het eerstkomende hoogwater: bijgevolg wordt nadat dat hoogwa ter is gepasseerd, ook geen opheffingstele gram verzonden. Wel wordt het intrekken van de waarschuwing via de radio bekendgemaakt. Voor volgende hoogwaters geldt bij een even tueel noodzakelijk dijkbewakingsadvies weer de normale telegramverzending. De ontvangers van de SVSD-telegrammen moe ten afhankelijk van hun specifieke taak en afhan kelijk van het gegeven advies de noodzakelijke maatregelen treffen. Overigens zijn de verant woordelijke dijkbeheerders, ook zonder dat zij een advies van de SVSD hebben ontvangen, ge houden de noodzakelijke maatregelen te ne men: de SVSD heeft alleen een adviserende functie. Het advies voor uitgebreide dijkbewaking kan tot gevolg hebben dat het zogenaamde dijkle- ger doorlopend wacht gaat lopen over de dijk, dat dijkmagazijnen waarin zich materiaal voor het herstel van schade bevindt in paraatheid worden gebracht, of zelfs dat er commandopos ten van de BB worden bezet, en militaire eenhe den worden geconsigneerd. Op sommige plaatsen zal men reeds bij een ad vies voor beperkte dijkbewaking en soms zelfs nog eerder maatregelen moeten treffen, bij voorbeeld daar waar coupures in de waterke ring gesloten moeten worden, waar werken in uitvoering zijn of waar kostbaar materiaal in vei ligheid moet worden gebracht. In een beperkt aantal gevallen worden hiervoor door de SVSD aparte waarschuwingen gegeven; dat gebeurt bij voorbeeld voor de stormvloedkering in de Hollandse IJssel. In de toekomst kan ook de stormvloedkering in de Oosterschelde in het waarschuwingssys teem van de SVSD opgenomen worden. Bij de beoordeling van de werking van de SVSD speelt naast de doeltreffendheid van de orga- nistatie ook de juistheid van de voorspellingen een grote rol. Die trefzekerheid wordt uiteraard nauwlettend in het oog gehouden. De mogelijkheid dat er ten onrechte niet gewaarschuwd wordt, behoort immers uitgesloten te worden, terwijl daarnaast het aantal keren dat er ten onrechte wel gewaar schuwd wordt, zo klein mogelijk moet blijven, omdat dit de waakzaamheid kan verminderen en onnodige kosten met zich brengt. Uit onder zoekingen is gebleken dat de trefzekerheid alles zins binnen redelijke grenzen ligt. 12

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 14