ming te kunnen beoordelen zou voor iedere plaats in de drie sluitgaten bekend moeten zijn welke hydraulische omstandigheden er optre den. Dat is omslachtig en vergt zeer kostbaar modelonderzoek. Liever heeft men daarom ge zocht naar een eenvoudige maatstaf ter beoor deling van de zanddichtheid. Die werd gevon den in de stroomstabiliteit van stortsteen van de sortering 60/300 kg. Bij oriënterende modelon derzoeken naar de zanddichtheid van blokken- matten bleek dat deze bodembescherming in voldoende mate zand dicht is in al die situaties waarin stortsteen 60/300 kg stabiel blijft. Een zand- dichtheidscriterium was daarmee vertaald in een stabiliteitscriterium. Door in het Waterloopkun dig Laboratorium de stabiliteitsgrenzen van de ze steen te onderzoeken, kon de breedte van de stortebedden worden bepaald. De bijgevoegde foto maakt het resultaat zichtbaar van een on derzoek naar de stabiliteit van verschillende soorten stortsteen op de stortebedden, in situa ties met een weigerende schuif. Voor het nader uitwerken van de tweede grens- toestand is inzicht vereist in de factoren die er toe kunnen leiden dat de gesloten asfaltmas- tiek laag wordt opgetild. Zulk optillen wordt teweeggebracht door drukverschillen aan de boven- en de onderkant van de mat. Ze kunnen ontstaan zowel door het verval, het verschil in waterhoogte - dus over de gesloten kering - als door de stroomomstandigheden tijdens een weigerende schuif; maar ook door de golfbewe ging, met name aan de zeezijde van de kering. Onderzoek met een elektrisch analogon toonde aan dat het drukverschil over de dichte laag ge ring blijft wanneer het gedeelte tussen de drem pel en het gesloten deel wordt opengehouden. Hoe de over- en onderdrukken ten gevolge van dynamische golf- en stroombelasting verlopen, is een complexe materie. Modelonderzoek heeft uitgewezen dat er onder de maatgevende om standigheden inderdaad drukverschillen kunnen optreden. Niet slechts de grootte van over- en onderdrukken op het gesloten deel is echter van belang, ook de tijdsduur van de drukbelasting, en de mate waarin de toestroming van grond water kan plaatsvinden; ook de mechanische ei genschappen van de laag zijn mede bepalend voor het gedrag ervan. Hoewel het onderzoek nog niet is afgerond, wordt verwacht dat de ontworpen mastieklaag niet noemenswaardig zal worden opgelicht. Mochten de resultaten van het onderzoek op dit punt evenwel tegenvallen, dan kan de mastiek laag alsnog plaatselijk met stortsteen worden verzwaard. Het stortebed is ook met deze ver zwaring echter nog goedkoper dan een verge lijkbare filtervariant. Bovendien is het op deze wijze mogelijk gebleken met de - om plan- nings-technische redenen noodzakelijke - aan leg van de stortebedden te beginnen voordat het ontwerp in al zijn facetten was afgerond. De stortebedden worden aangelegd met behulp van het asfaltschip 'Jan Heymans', dat indertijd ook de asfaltmastiekbodembescherming in het Brouwershavense Gat heeft aangebracht. Inmid dels is het eerste deel van de mastiek stortebed- denaande Oosterscheldezijde van het sluitgat Roompot gereedgekomen. Aan de hand van de beschikbare produktiegegevens en van de dik- teprikken die op het gemaakte werk zijn uitge voerd, wordt de kwaliteit van het gehele uitvoe ringsproces nadergeanalyseerd. Eventuele bij sturing aandehandvan deze analyse kan in de loop van de werkzaamheden plaatsvinden. 16

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 18