omstandigheden zeer grote nauwkeurigheden worden bereikt, bijvoorbeeld plaatsbepaling tot op centimeters nauwkeurig. Bij de radiografi sche methode blijft altijd een marge van 2 3 m bestaan. De positionering is verder afhankelijk van de vraag of het in te meten object vaart of stilligt, of er veel neerslag is of golfbeweging, of er hinderlijke reflecties zijn van andere objecten en van de plaats van de walbakens. Uit het voorgaande zal het duidelijk zijn dat de keuzebepaling voor de toe te passen systemen niet altijd eenvoudig is. Het bijzondere bij de bouw van de pijlerdam is dat zij gerealiseerd wordt in stromend water en dat de bouwactiviteiten in die omgeving zo lang duren. Eerder gereedgekomen kunstwerken van het Deltaplan-zoals het sluizencomplex in de Haringvlietdam - werden gemaakt in een vooraf drooggemalen bouwput. Bij andere afsluitin gen, zoals die van het Volkerak, werden de af- sluitmiddelen tot in een zeer vergevorderd sta dium geprefabriceerd in een bouwdok en werd de feitelijke afsluiting in een zeer korte tijd vol tooid. Bij de stormvloedkering in de Ooster- schelde stellen de lange duur en de veelheid van bouwactiviteiten in de stroomgeulen Ham men, Schaar en Roompot bijzondere eisen aan de uit te voeren peilingen. Het komt er voorna melijk op neer dat ten behoeve van de storm vloedkering zeer nauwkeurig zal moeten wor den gemeten, met een sterk vergrote meetvloot, die ook enkele bijzondere vaartuigen omvat voor het vergaren van specifieke informatie in zake bodemligging, fundering en bestorting. Ook aan de verwerking van gegevens aan boord en aan de presentatievormen zullen bijzondere eisen gesteld worden. De pijlers van de stormvloedkering moeten ge plaatst worden met een grote nauwkeurigheid, opdat de dorpel bal ken en schuiven er tussen passen. De ligging van de bodem en de matten waarop de pijlers geplaatst worden is in eerste instantie bepalend voor de stand van de pijler. De peilingen dienen daarom informatie te ver schaffen omtrent de vlakheid van bodem- en funderingsmatten en bovendien vast te stellen of er zand is afgezet op de matten, dat onder be paalde omstandigheden weer onder de pijler zou kunnen komen. Voor elk van deze facetten zijn eisen opgesteld waaraan de meetgegevens moeten voldoen. In een werkgroep wordt bekeken welke meetme thoden en apparatuur moeten worden toege past, en welke kosten dit met zich brengt. In een aantal gevallen moet speciale apparatuur ont wikkeld of getest worden, voordat tot definitief gebruik wordt besloten. Voor de peilvletten is gekozen voor radiografische plaatsbepaling, omdat de optische methode alleen al door de vele bouwactiviteiten in de sluitgaten niet goed zou kunnen werken. Voor het peilwerk van de bijzondere vaartuigen zullen ook optische me thoden niet ontbreken. Voor de detectie van zand moet nog speciale apparatuur ontwikkeld worden. Men overweegt daartoe vanaf een gepositioneerd vaartuig een frame neer te laten waarop verschillende ge luidsbronnen zijn gemonteerd, die zich in een bepaalde richting of in een bepaald vlak voort bewegen. Vlak boven de bodemmatten zou de ze installatie als een gecompliceerd echolood kunnen werken. Ook andere dan akoestische technieken worden onderzocht: mechanische, elektromagnetische en visuele. Op korte termijn wordt meer dui delijkheid over de toe te passen systemen ver wacht. De werkpeilingen, - dat zijn peilingen in het on middellijk belang van werken in uitvoering -zijn sinds 2 jaar volledig geautomatiseerd. Dit was nodig in verband met de grote vraag naar gege vens omtrent bodemligging, gestorte en aange brachte bodembescherming, enzovoort. Door de geweldige expansie van het peilwerk in de eerstkomende jaren zal het opname- en verwer kingssysteem van de lodingen belangrijk ver nieuwd en uitgebreid moeten worden. De bewakingslodingen voor de bouw van de stormvloedkering omvatten de stroomgeulen Roompot, Schaar en Hammen met de aangren zende oevers van Schouwen en Duiveland en Noord-Beveland. Hier wordt met een bepaalde frequentie, die elk jaar opnieuw wordt vastge steld, gepeild. De resultaten worden tot op he den nog met de hand verwerkt. Ook hier zal geautomatiseerd moeten worden. Bovendien zullen deze lodingen uitermate belangrijk blij ven, ook na de realisering van de kering. Ten slotte wordt nog bestudeerd hoe de lodin gen aan boord van de bijzondere vaartuigen, zo als verdichtingsschip en hefschip, geautomati seerd kunnen worden. Zeer snelle presentatie waaruit de voortgang van het werk kan worden bepaald, is maatgevend voor de keuze. Een belangrijk nevenaspect is mede de vraag of de apparatuur na deze werken elders kan worden ingezet. 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 21