omstandigheden zeer grote nauwkeurigheden
worden bereikt, bijvoorbeeld plaatsbepaling tot
op centimeters nauwkeurig. Bij de radiografi
sche methode blijft altijd een marge van 2 3 m
bestaan. De positionering is verder afhankelijk
van de vraag of het in te meten object vaart of
stilligt, of er veel neerslag is of golfbeweging, of
er hinderlijke reflecties zijn van andere objecten
en van de plaats van de walbakens.
Uit het voorgaande zal het duidelijk zijn dat de
keuzebepaling voor de toe te passen systemen
niet altijd eenvoudig is.
Het bijzondere bij de bouw van de pijlerdam is
dat zij gerealiseerd wordt in stromend water en
dat de bouwactiviteiten in die omgeving zo lang
duren. Eerder gereedgekomen kunstwerken van
het Deltaplan-zoals het sluizencomplex in de
Haringvlietdam - werden gemaakt in een vooraf
drooggemalen bouwput. Bij andere afsluitin
gen, zoals die van het Volkerak, werden de af-
sluitmiddelen tot in een zeer vergevorderd sta
dium geprefabriceerd in een bouwdok en werd
de feitelijke afsluiting in een zeer korte tijd vol
tooid. Bij de stormvloedkering in de Ooster-
schelde stellen de lange duur en de veelheid
van bouwactiviteiten in de stroomgeulen Ham
men, Schaar en Roompot bijzondere eisen aan
de uit te voeren peilingen. Het komt er voorna
melijk op neer dat ten behoeve van de storm
vloedkering zeer nauwkeurig zal moeten wor
den gemeten, met een sterk vergrote meetvloot,
die ook enkele bijzondere vaartuigen omvat
voor het vergaren van specifieke informatie in
zake bodemligging, fundering en bestorting.
Ook aan de verwerking van gegevens aan boord
en aan de presentatievormen zullen bijzondere
eisen gesteld worden.
De pijlers van de stormvloedkering moeten ge
plaatst worden met een grote nauwkeurigheid,
opdat de dorpel bal ken en schuiven er tussen
passen. De ligging van de bodem en de matten
waarop de pijlers geplaatst worden is in eerste
instantie bepalend voor de stand van de pijler.
De peilingen dienen daarom informatie te ver
schaffen omtrent de vlakheid van bodem- en
funderingsmatten en bovendien vast te stellen
of er zand is afgezet op de matten, dat onder be
paalde omstandigheden weer onder de pijler
zou kunnen komen.
Voor elk van deze facetten zijn eisen opgesteld
waaraan de meetgegevens moeten voldoen. In
een werkgroep wordt bekeken welke meetme
thoden en apparatuur moeten worden toege
past, en welke kosten dit met zich brengt. In een
aantal gevallen moet speciale apparatuur ont
wikkeld of getest worden, voordat tot definitief
gebruik wordt besloten. Voor de peilvletten is
gekozen voor radiografische plaatsbepaling,
omdat de optische methode alleen al door de
vele bouwactiviteiten in de sluitgaten niet goed
zou kunnen werken. Voor het peilwerk van de
bijzondere vaartuigen zullen ook optische me
thoden niet ontbreken.
Voor de detectie van zand moet nog speciale
apparatuur ontwikkeld worden. Men overweegt
daartoe vanaf een gepositioneerd vaartuig een
frame neer te laten waarop verschillende ge
luidsbronnen zijn gemonteerd, die zich in een
bepaalde richting of in een bepaald vlak voort
bewegen. Vlak boven de bodemmatten zou de
ze installatie als een gecompliceerd echolood
kunnen werken.
Ook andere dan akoestische technieken worden
onderzocht: mechanische, elektromagnetische
en visuele. Op korte termijn wordt meer dui
delijkheid over de toe te passen systemen ver
wacht.
De werkpeilingen, - dat zijn peilingen in het on
middellijk belang van werken in uitvoering -zijn
sinds 2 jaar volledig geautomatiseerd. Dit was
nodig in verband met de grote vraag naar gege
vens omtrent bodemligging, gestorte en aange
brachte bodembescherming, enzovoort. Door
de geweldige expansie van het peilwerk in de
eerstkomende jaren zal het opname- en verwer
kingssysteem van de lodingen belangrijk ver
nieuwd en uitgebreid moeten worden.
De bewakingslodingen voor de bouw van de
stormvloedkering omvatten de stroomgeulen
Roompot, Schaar en Hammen met de aangren
zende oevers van Schouwen en Duiveland en
Noord-Beveland. Hier wordt met een bepaalde
frequentie, die elk jaar opnieuw wordt vastge
steld, gepeild. De resultaten worden tot op he
den nog met de hand verwerkt. Ook hier zal
geautomatiseerd moeten worden. Bovendien
zullen deze lodingen uitermate belangrijk blij
ven, ook na de realisering van de kering.
Ten slotte wordt nog bestudeerd hoe de lodin
gen aan boord van de bijzondere vaartuigen, zo
als verdichtingsschip en hefschip, geautomati
seerd kunnen worden. Zeer snelle presentatie
waaruit de voortgang van het werk kan worden
bepaald, is maatgevend voor de keuze. Een
belangrijk nevenaspect is mede de vraag of de
apparatuur na deze werken elders kan worden
ingezet.
19