werk, zoals een grondverbete ring ter plaatse van de duw- vaartsluizen en de riolen-zuid. Heiwerk is verricht voor de on- derloopscheidsschermen bij de sluishoofden aan de Zoom meerzijde, en bij de in-, door- en uitlaatwerken van de riolen en het gemaal. Oesterdam In oktober is asfalt aange bracht op de werkwegen. Te vens zijn de taluds en bermen afgewerkt. Thans is men bezig met de aanleg van telefoon, waterleiding en elektriciteit, ten behoeve van het centrale directiekantoor op de Molen plaat. Werkeiland voor de Bergse- Diepsluis en werkhavens in Tholen en Bergen op Zoom Het noordelijk haventerrein en de noordelijke en oostelijke ringdijk werden verder uitge bouwd. In de week van 10 tot 14 december is het zuigwerk gereedgekomen; de zuiger werd afgevoerd van het werk. Op de kop van de westelijke havendam zijn enkele zinkstuk- ken afgezonken. Voor de ver dediging worden betonblok ken en stortsteen aangebracht. De uitvoering verloopt geheel volgens schema. Stormvloedkering In de bouwpunt Schaar, waar in de pijlers voor de storm vloedkering worden gebouwd, is het zandbedrijf gereedgeko men. Totaal is 2 miljoen m3 zand verwerkt in de delings- dammen die de bouwput in vier compartimenten verdelen. De taluds van deze dammen worden, voorzover dat nog niet is gebeurd, afgedekt met fosforslakken en klei. De we gen in compartiment 1 en 2 zijn gereed. Een aanvang is gemaakt met de bouw van een loswal voor 114 de verwerking van funderings- matten; deze loswal zal deel uitmaken van de mattenfa- briek die gebouwd gaat wor den op het werkterrein van de bouwput Roompot. De uitvoering van de binnen- en buitenhaven bij het sluizen- complex Noordland kwam ge reed. De koppen van de ringdijk na bij de ingang van de bouwput Roompot werden bekleed met asfaltbeton, terwijl het onder watertalud werd beschermd met kraagstukken. Wegens de natuurlijke ver plaatsing van de stroomgeul Schaar in zuidelijke richting moest de kop van het voorma lige werkeiland Neeltje Jans worden ingekort. In deze peri ode is daarmee een begin ge maakt. In de sluitgaten werd het leggen van bodembe scherming, bestaande uit blok- kenmatten, voortgezet. In deze periode werd 253 000 m3 blok- kenmat gelegd en afgestort met 200 kg staalslakken per m2. In oktober werd een aanvang gemaakt met de aanleg van een gedeelte van het asfalt- mastieken stortebed in de stroomgeul Hammen, 16 000 m2 groot. Het werk kwam in deze periode ook gereed. Met behulp van een dustpan- zuiger werd een grondverbete ring uitgevoerd in de Room pot, over een lengte van 850 m. Daarna verhuisde de dust- panzuiger naar de Hammen, om daar een grondverbetering uit te voeren. Het door de dust pan gemaakte cunet wordt door twee hopperzuigers aan gevuld met schoon zand. De onderste laag wordt opgevuld met Oosterscheldezand, de bovenste laag bestaat uit gro ver zand, dat wordt gewonnen op de 35 km verderop gelegen Rabsbank. In oktober is het nieuwge bouwde verdichtingsschip op de werken in de Oosterschelde aangekomen, en aan de Rijks waterstaat overgedragen. Er is een begin gemaakt met de be proeving van het schip. Een aantal tekortkomingen zal in de garantieperiode alsnog in orde worden gebracht. Ook gebruikt men deze inwerkpe- riode om ervaring op te doen met het vaartuig, en de werk wijze te optimaliseren. In de verslagperiode is gestart met het tweede pijlerbestek, omvattende de gedeeltelijke bouw van 13 pijlers. Tezamen met het eerste pijlerbestek is dan inmiddels opdracht gege ven voor de bouw van 32 pij lers. Eind december is op dracht gegeven voor de bouw van het hefschip. Het vaartuig zal worden gebouwd door de Rijn-Schelde-Verolmegroep. Eind 1981 moet het worden opgeleverd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 56