werk, zoals een grondverbete
ring ter plaatse van de duw-
vaartsluizen en de riolen-zuid.
Heiwerk is verricht voor de on-
derloopscheidsschermen bij
de sluishoofden aan de Zoom
meerzijde, en bij de in-, door-
en uitlaatwerken van de riolen
en het gemaal.
Oesterdam
In oktober is asfalt aange
bracht op de werkwegen. Te
vens zijn de taluds en bermen
afgewerkt. Thans is men bezig
met de aanleg van telefoon,
waterleiding en elektriciteit,
ten behoeve van het centrale
directiekantoor op de Molen
plaat.
Werkeiland voor de Bergse-
Diepsluis en werkhavens in
Tholen en Bergen op Zoom
Het noordelijk haventerrein en
de noordelijke en oostelijke
ringdijk werden verder uitge
bouwd. In de week van 10 tot
14 december is het zuigwerk
gereedgekomen; de zuiger
werd afgevoerd van het werk.
Op de kop van de westelijke
havendam zijn enkele zinkstuk-
ken afgezonken. Voor de ver
dediging worden betonblok
ken en stortsteen aangebracht.
De uitvoering verloopt geheel
volgens schema.
Stormvloedkering
In de bouwpunt Schaar, waar
in de pijlers voor de storm
vloedkering worden gebouwd,
is het zandbedrijf gereedgeko
men. Totaal is 2 miljoen m3
zand verwerkt in de delings-
dammen die de bouwput in
vier compartimenten verdelen.
De taluds van deze dammen
worden, voorzover dat nog
niet is gebeurd, afgedekt met
fosforslakken en klei. De we
gen in compartiment 1 en 2
zijn gereed.
Een aanvang is gemaakt met
de bouw van een loswal voor
114
de verwerking van funderings-
matten; deze loswal zal deel
uitmaken van de mattenfa-
briek die gebouwd gaat wor
den op het werkterrein van de
bouwput Roompot.
De uitvoering van de binnen-
en buitenhaven bij het sluizen-
complex Noordland kwam ge
reed.
De koppen van de ringdijk na
bij de ingang van de bouwput
Roompot werden bekleed met
asfaltbeton, terwijl het onder
watertalud werd beschermd
met kraagstukken.
Wegens de natuurlijke ver
plaatsing van de stroomgeul
Schaar in zuidelijke richting
moest de kop van het voorma
lige werkeiland Neeltje Jans
worden ingekort. In deze peri
ode is daarmee een begin ge
maakt. In de sluitgaten werd
het leggen van bodembe
scherming, bestaande uit blok-
kenmatten, voortgezet. In deze
periode werd 253 000 m3 blok-
kenmat gelegd en afgestort
met 200 kg staalslakken per
m2.
In oktober werd een aanvang
gemaakt met de aanleg van
een gedeelte van het asfalt-
mastieken stortebed in de
stroomgeul Hammen, 16 000
m2 groot. Het werk kwam in
deze periode ook gereed.
Met behulp van een dustpan-
zuiger werd een grondverbete
ring uitgevoerd in de Room
pot, over een lengte van 850
m. Daarna verhuisde de dust-
panzuiger naar de Hammen,
om daar een grondverbetering
uit te voeren. Het door de dust
pan gemaakte cunet wordt
door twee hopperzuigers aan
gevuld met schoon zand. De
onderste laag wordt opgevuld
met Oosterscheldezand, de
bovenste laag bestaat uit gro
ver zand, dat wordt gewonnen
op de 35 km verderop gelegen
Rabsbank.
In oktober is het nieuwge
bouwde verdichtingsschip op
de werken in de Oosterschelde
aangekomen, en aan de Rijks
waterstaat overgedragen. Er is
een begin gemaakt met de be
proeving van het schip. Een
aantal tekortkomingen zal in
de garantieperiode alsnog in
orde worden gebracht. Ook
gebruikt men deze inwerkpe-
riode om ervaring op te doen
met het vaartuig, en de werk
wijze te optimaliseren.
In de verslagperiode is gestart
met het tweede pijlerbestek,
omvattende de gedeeltelijke
bouw van 13 pijlers. Tezamen
met het eerste pijlerbestek is
dan inmiddels opdracht gege
ven voor de bouw van 32 pij
lers. Eind december is op
dracht gegeven voor de bouw
van het hefschip. Het vaartuig
zal worden gebouwd door de
Rijn-Schelde-Verolmegroep.
Eind 1981 moet het worden
opgeleverd.