Nauwgezet werden dan ook leveranciers en ma chines beoordeeld, en werden ervaringen van elders nagetrokken. De bouw van de machines werd op de voet gevolgd. Voor de onderdelen van verschillende machines werden proefmo dellen en prototypen gemaakt; dit is bijvoor beeld gedaan bij de machines voor het vervaar digen en plaatsen van de 'korven' en bij die voor het doordrukken van de pennen. De fabriek De fabriek bestaat in hoofdzaak uit twee achter elkaar gelegen transportvloeren, die te zamen werken als een soort lopende band waar een in produktie zijnde mat op vervoerd wordt. Boven entussen deze vloeren zijn de verschillende produktiemachines opgesteld die nodig zijn voor het vervaardigen van de matten. Iedere produktiehandeling geschiedt op een breedte van 2 m of een veelvoud daarvan. De produktie wordt per fase in 10 minuten voltooid. Dan schuift de mat in twee minuten 2 m op. Bij het begin en het einde van de mat moeten lang duriger bewerkingen worden uitgevoerd. Vóór de eerste transportvloer staan negen af- wikkelstations opgesteld waarin de rollen met dragerdoeken worden aangebracht; deze heb ben elk een breedte van 4,5 a 5 m. Hun lengtes komen overeen met de gevraagde matlengte. Om nu de vereiste breedte van de mat te berei ken worden de banen van de drager aan elkaar genaaid. De zijkanten van de drager worden op de fabrieksvloer 45 cm omhoog gezet: zij vor men de zijkant van de mat. Over de drager wordt een zanddicht doek afgerold. De vloeren waarmee de mat wordt getranspor teerd zijn uitgevoerd in twee achter elkaar lig gende beweegbare gedeelten, gescheiden door een niet-aangedreven rollenbaan. Daaronder ligt een kelder, van waaruit de verticale penver bindingen worden aangebracht. Het beweegbare gedeelte van de produktievloer bestaat uit een stelsel van negen kettingplaten- banen, die in langsrichting gescheiden zijn door vaste glijplaten, waaronder de ondersteunings- en lagerconstructies zijn aangebracht. De glij platen liggen gelijk met het bovendeel van de kettingvloer; ze zijn demontabel voor montage en onderhoud. De aandrijving van de ketting- platenbanen geschiedt per baan afzonderlijk. Naast de beweegbare vloeren zal een aparte fa briek worden gebouwd voor de vervaardiging van de 'korven'. Deze korven hebben een U- vormig profiel; ze worden gemaakt van draad- stalen gaas. Aangevoerd in rollen wordt het gaas achtereenvolgens gestrekt, in stroken geknipt en U-vormig gezet. De opstaande kanten wor den gedeeltelijk naar binnen toe 180° omgezet, waarbij tegelijk een doekstrook van kunststof wordt ingeklemd. Hierdoor wordt voorkomen dat zand, kif of grind van het ene compartiment doorschuift naar het andere. De bodem wordt niet afgedekt. De korven worden vanuit hun fabriek automa tisch in drie produktiestromen aangevoerd en op de mat geplaatst, achter elkaar, rechtlijnig, en evenwijdig aan de naastliggende rij. In 10 mi nuten dienen aldus op een matstrook van 2 m breed drie rijen korven per laag te worden neer gezet op een onderlinge afstand tussen de rijen van 66 cm. De tussendoeken voor de horizontale laagschei- ding worden op rollen aangevoerd en aange bracht in verschillende afwikkelstations boven de eerste produktievloer. Dit dunne, waterdoor- latende kunststofdoek wordt overlappend ge legd, terwijl de buitenrand wordt omgezet tegen de opstaande dragerrand. Zand, kif en grind worden per schip aangevoerd, met een verrijd bare kraan gelost en met auto's naar depots ge voerd. In een vaste opstelling voor de eerste transportvloer staan de bunkers opgesteld waarin deze materialen voor hun verwerking met transportbanden worden aangevoerd. Via drie doseersystemen en drie onafhankelijke transportbandsystemen wordt het benodigde materiaal naar boven de mat verrijdbare bun kerwagens vervoerd, die het in de gevraagde laagdikte over de volle breedte van de mat do seren. Ook voor het bovendoek worden rollen van 4,5a 5 m aan elkaar genaaid, en vervolgens of de mat gelegd. De opstaande zijden van de dra ger en de scheidingsdoeken worden aan het bo vendoek genaaid. Ter verkrijging van een goede dwarsverbinding in de matten moeten er pennen door de mat worden gestoken, die aan de onder- en de bo venzijde worden geborgd. Een onderwagen in de kelder onder de werkvloeren zorgt voor het inbrengen van de pennen aan de onderzijde van de mat. Er worden 8 pennen gebruikt per vier kante meter-in totaal zijn er zes miljoen no dig-, die worden geplaatst in velden van 2 x 5 m. Synchroon aan de onderwagen beweegt zich boven de mat op een railsysteem een bovenwa- gen, die tijdens het doordrukken van de pennen tegendruk op de mat uitoefent, en de pennen aan de bovenzijde borgt met snelborgers. Direct boven de snelborger worden de pennen afge knipt, om beschadiging van de mat tijdens het op- of afrollen te voorkomen. Op de tweede transportvloer wordt de mat aan de uiteinden voorzien van een kop- en een staartbalk. Ten slotte wordt hij opgewikkeld op een horizontaal drijvende rol, die naar de 'Car- dium' wordt gesleept om daarte worden afge- 128

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 14