Nauwgezet werden dan ook leveranciers en ma
chines beoordeeld, en werden ervaringen van
elders nagetrokken. De bouw van de machines
werd op de voet gevolgd. Voor de onderdelen
van verschillende machines werden proefmo
dellen en prototypen gemaakt; dit is bijvoor
beeld gedaan bij de machines voor het vervaar
digen en plaatsen van de 'korven' en bij die voor
het doordrukken van de pennen.
De fabriek
De fabriek bestaat in hoofdzaak uit twee achter
elkaar gelegen transportvloeren, die te zamen
werken als een soort lopende band waar een in
produktie zijnde mat op vervoerd wordt. Boven
entussen deze vloeren zijn de verschillende
produktiemachines opgesteld die nodig zijn voor
het vervaardigen van de matten.
Iedere produktiehandeling geschiedt op een
breedte van 2 m of een veelvoud daarvan. De
produktie wordt per fase in 10 minuten voltooid.
Dan schuift de mat in twee minuten 2 m op. Bij
het begin en het einde van de mat moeten lang
duriger bewerkingen worden uitgevoerd.
Vóór de eerste transportvloer staan negen af-
wikkelstations opgesteld waarin de rollen met
dragerdoeken worden aangebracht; deze heb
ben elk een breedte van 4,5 a 5 m. Hun lengtes
komen overeen met de gevraagde matlengte.
Om nu de vereiste breedte van de mat te berei
ken worden de banen van de drager aan elkaar
genaaid. De zijkanten van de drager worden op
de fabrieksvloer 45 cm omhoog gezet: zij vor
men de zijkant van de mat. Over de drager
wordt een zanddicht doek afgerold.
De vloeren waarmee de mat wordt getranspor
teerd zijn uitgevoerd in twee achter elkaar lig
gende beweegbare gedeelten, gescheiden door
een niet-aangedreven rollenbaan. Daaronder
ligt een kelder, van waaruit de verticale penver
bindingen worden aangebracht.
Het beweegbare gedeelte van de produktievloer
bestaat uit een stelsel van negen kettingplaten-
banen, die in langsrichting gescheiden zijn door
vaste glijplaten, waaronder de ondersteunings-
en lagerconstructies zijn aangebracht. De glij
platen liggen gelijk met het bovendeel van de
kettingvloer; ze zijn demontabel voor montage
en onderhoud. De aandrijving van de ketting-
platenbanen geschiedt per baan afzonderlijk.
Naast de beweegbare vloeren zal een aparte fa
briek worden gebouwd voor de vervaardiging
van de 'korven'. Deze korven hebben een U-
vormig profiel; ze worden gemaakt van draad-
stalen gaas. Aangevoerd in rollen wordt het gaas
achtereenvolgens gestrekt, in stroken geknipt
en U-vormig gezet. De opstaande kanten wor
den gedeeltelijk naar binnen toe 180° omgezet,
waarbij tegelijk een doekstrook van kunststof
wordt ingeklemd. Hierdoor wordt voorkomen
dat zand, kif of grind van het ene compartiment
doorschuift naar het andere. De bodem wordt
niet afgedekt.
De korven worden vanuit hun fabriek automa
tisch in drie produktiestromen aangevoerd en
op de mat geplaatst, achter elkaar, rechtlijnig,
en evenwijdig aan de naastliggende rij. In 10 mi
nuten dienen aldus op een matstrook van 2 m
breed drie rijen korven per laag te worden neer
gezet op een onderlinge afstand tussen de rijen
van 66 cm.
De tussendoeken voor de horizontale laagschei-
ding worden op rollen aangevoerd en aange
bracht in verschillende afwikkelstations boven
de eerste produktievloer. Dit dunne, waterdoor-
latende kunststofdoek wordt overlappend ge
legd, terwijl de buitenrand wordt omgezet tegen
de opstaande dragerrand. Zand, kif en grind
worden per schip aangevoerd, met een verrijd
bare kraan gelost en met auto's naar depots ge
voerd. In een vaste opstelling voor de eerste
transportvloer staan de bunkers opgesteld
waarin deze materialen voor hun verwerking
met transportbanden worden aangevoerd.
Via drie doseersystemen en drie onafhankelijke
transportbandsystemen wordt het benodigde
materiaal naar boven de mat verrijdbare bun
kerwagens vervoerd, die het in de gevraagde
laagdikte over de volle breedte van de mat do
seren. Ook voor het bovendoek worden rollen
van 4,5a 5 m aan elkaar genaaid, en vervolgens of
de mat gelegd. De opstaande zijden van de dra
ger en de scheidingsdoeken worden aan het bo
vendoek genaaid.
Ter verkrijging van een goede dwarsverbinding
in de matten moeten er pennen door de mat
worden gestoken, die aan de onder- en de bo
venzijde worden geborgd. Een onderwagen in
de kelder onder de werkvloeren zorgt voor het
inbrengen van de pennen aan de onderzijde van
de mat. Er worden 8 pennen gebruikt per vier
kante meter-in totaal zijn er zes miljoen no
dig-, die worden geplaatst in velden van 2 x 5 m.
Synchroon aan de onderwagen beweegt zich
boven de mat op een railsysteem een bovenwa-
gen, die tijdens het doordrukken van de pennen
tegendruk op de mat uitoefent, en de pennen
aan de bovenzijde borgt met snelborgers. Direct
boven de snelborger worden de pennen afge
knipt, om beschadiging van de mat tijdens het
op- of afrollen te voorkomen.
Op de tweede transportvloer wordt de mat aan
de uiteinden voorzien van een kop- en een
staartbalk. Ten slotte wordt hij opgewikkeld op
een horizontaal drijvende rol, die naar de 'Car-
dium' wordt gesleept om daarte worden afge-
128