Op een grote rol wordt de mat aangevoerd, in
de mattenrolbeun gemanoeuvreerd en daar ge
borgd, Vervolgens wordt de rol nog vier keer
rondgewenteld, om er voldoende slagen van de
afzinkdraden op te krijgen. Tijdens de afzinkma-
noeuvre leveren deze draden de reactiekracht
voor het gewicht van de afhangende mat. Voor
dat met het plaatsen van de mat wordt begon
nen, worden de afzinkdraden verbonden met de
rol. Aan de andere kant zijn ze vastgemaakt aan
zes afzinklieren, elk met een nominale trek
kracht van 1600 kN. Ook moet de zinkbalk voor
af worden losgekoppeld. Om deze werkzaam
heden aan de buitenzijde van de rol mogelijk te
maken is in een werkbordes voorzien dat aan de
beide afzinkbokken hangt. Daarop zijn ook spe
ciale echoloden geplaatst, die tijdens het afzin
ken de vorm van het hangende matgedeelte op
nemen. Die vormbepaling is nodig om te con
troleren of de afzinksnelheid wel gelijke tred
houdt met de snelheid waarmee de ponton
wordt verhaald.
De nauwkeurigheid waarmee de mat op de bo
dem wordt gelegd, moet aan hoge eisen vol
doen. In dwarsrichting is de tolerantie slechts
1 m. Om deze hoge graad van nauwkeurig
heid te kunnen halen, wordt de positie van de
ponton voortdurend zeer nauwkeurig ingeme
ten. Hiervoor gebruikt men 'Minilirs', een hoek-
meetinstrument dat te vergelijken is met een
theodoliet, en dat een bekend punt op de pon
ton waarop een zeer nauwkeurige afstandmeter
is geplaatst, voordurend volgt. De ponton be
schikt, om steeds de volgens de meetinformatie
vereiste positie te kunnen innemen, over acht
verhaallieren, twee op elk hoekpunt. Iedere an
kerdraad is belegd op een ankerpaal. De plaats
vastheid van de ponton wordt bevorderd door
dat de acht ankerdraden ieder een forse voor
spanning hebben gekregen. Hierdoor voorkomt
men tevens dat ze de bodembescherming zou
den kunnen raken en beschadigen.
De juiste positionering is vooral van belang op
het ogenblik dat het eerste stuk aan de grond
komt. In diefase is hulp nodig van een andere
ponton, die op enige afstand achter de 'Cardi-
um' ligt, en vanwaar het begin van de mat met
behulp van twee stuurdraden op het goede mo
ment in de juiste positie op de zeebodem wordt
neergelaten.
Tijdens het verhalen van de 'Cardium' wordt ge
durende enige tijd zowel een vlakke ondergrond
gezogen met de dustpan als begonnen met het
leggen van de mat. Om deze beide processen
tegelijk te kunnen verrichten vanaf één vaartuig
en op hetzelfde moment, moest veel aandacht
worden besteed aan de inrichting van het bedie
ningshuis en aan de interne communicatie. Als
de mat eenmaal aan de grond is gebracht en de
eindcontrole is verricht, worden de zinkbalken
van de mat losgekoppeld en teruggewonnen.
De lege mattenrol kan worden teruggestuurd
naar de fabriek in de Roompothaven.
In het sluitgat gaat men dan over tot het ver
dichten van de zojuist afgezonken mat. Vanuit
de mattenrolbeun wordt de verdichtingsbalk af-
gevierd. Deze bak bestaat uit vier samenge-
bouwde trilplaten, elk met een oppervlakte van
4,5 x 4 m. Uit proeven is gebleken dat met een
slagkracht van 50 kN per vierkante meter in 2 a 3
minuten een optimale verdichting wordt be
reikt.
De bouw van de 'Cardium' is in onderdelen aan
besteed. De baggerinstallatie, de ophanging van
de mattenrol, de motoren, lieren en kranen zul
len bij verschillende Nederlandse bedrijven wor
den vervaardigd; de ponton zelf en enkele toebe
horen zullen bij Howaldtswerke in Kiel (Duits
land) worden gebouwd. De opbouw vindt gro
tendeels in Kiel plaats. De 'Cardium' moeteind
volgend jaar in bedrijf komen. De gehele bouw
zal 92 miljoen gulden gaan kosten; de opdracht
aan Howaldtswerke bedraagt 17 miljoen gulden.
De 'Cardium' komt later gereed dan voorzien.
Hierdoorzal een aantal activiteiten bij de bouw
van de stormvloedkering sneller uitgevoerd
moeten worden. Het bereiken van de beoogde
veiligheid in 1985 komt hierdoor niet in gevaar.
132