l+z
BOVENAANZICHT
STROOMMETER
MEETPOST NOORDWIJK
SENSOR
SENSOR
4Y MEETLIJN VOOR Y-COMPONENT VAN DE SNELHEID
X= MEETLIJN VOOR X-COMPONENT VAN DE SNELHEID
ZW-PAAL MEETPOST
NOORDWIJK
ZIJAANZICHT
STROOMMETER
MEETPOST NOORDWIJK
MEETLIJN VOOR DE VERTIKALE
COMPONENT VAN DE SNELHEID
SENSOR
i
KOPEREN FRAME
SENSOR
t NOORD
MEETLIJNEN VOOR BEIDE
HORIZONTALE COMPONENTEN
VAN DE
4
verwerkingsprogrammatuur is thans voltooid; er
volgt nu een testfase.
Sinds enkele jaren wordt de mogelijkheid on
derzocht om bij het golfonderzoek gebruik te
maken van radar. In hettracé van de storm
vloedkering zijn nu drie vaste 8 mm-radar-
posten geïnstalleerd meteen bereik van 1,5 km.
De radarinstallatie zendt signalen uit, die door
iet wateroppervlak teruggekaatst worden. Het
weerkerende signaal wordt opgevangen en vast
gelegd op bij voorbeeld een fotografische plaat,
et ligt in de bedoeling de opgevangen sig-
alen op den duur automatisch te verwerken.
en computerprogramma voor die verwerking
s er nog niet. Voorlopig moeten de gefoto-
afeerde radarbeelden nog visueel worden
eïnterpreteerd. Ook lasertechnieken kunnen
worden gebruikt bij het golfrichtingsonderzoek.
Hierbij wordt bij voorbeeld vanuit een vlieg
tuig direct na elkaar een groot aantal opnamen
gemaakt van het zee-oppervlak. De laserbron
zendt daartoe signalen uit die door het zee
oppervlak worden teruggekaatst. De opgevan
gen signalen worden vervolgens verwerkt tot
golfrichtingsinformatie. Deze techniek be
vindt zich nog geheel in de experimentele fase.
De Rijkswaterstaat is ten slotte ook betrokken bij
het opzetten van een onderzoek waarbij gebruik
wordt gemaakt van satelliet-waarnemingen. Het
voordeel van zulke waarnemingen is dat ze een
zeer groot deel van het zee-oppervlak tegelijk
kunnen beslaan. De plannen zijn echter nog in
een zo pril stadium, dat er in elk geval geen
praktisch resultaat meer van mag worden ver
wacht voor de bouw van de stormvloedkering.
147