voorbeeld het plaatsen van pijlers in de Room
pot niet eerder beginnen dan nadat 60 van de
bodem van de Roompot in het tracé is bedekt
met een erosie tegengaande laag, de funde-
ringsmat. Dat er gestreefd wordt naar continuï
teit van inzet van materieel, is begrijpelijk. Moe
ten wachten op andere schepen, of gedurende
lange tijd stilliggen werkt kostenverhogend en
is uit een oogpunt van personeelsinzet onge
wenst.
Daarnaast moeten schattingen worden gedaan
van het haalbare werktempo. De snelheid waar
mee een schip werkzaamheden uitvoert, zal niet
constant zijn. Er zal rekening gehouden moeten
worden met een inwerkperiode, vertraging in
het winterseizoen, onwerkbare dagen, en ook
met invloeden die te maken hebben met de ge
steldheid van de bodem ter plekke. Er bestaan
ook nauwe relaties met de planning van de
voorbereidende werkzaamheden. Er is tijd no
dig voor het verrichten van studies, ontwerp,
bestekschrijven, machtigingsaanvraag, en der
gelijke meer. Dit houdt in dat niet zomaar op
ieder willekeurig tijdstip met de uitvoering kan
worden begonnen.
In figuur 2, op p. 122 en 123, is het tijd/weg-dia-
gram te zien dat de gehele uitvoeringsplanning
weergeeft. Het is niet gedetailleerd genoeg om
bruikbaar te zijn voor de korte termijn. Voor de
korte termijn-4 a 6 maanden - worden daarom
tijd/weg-diagrammen opgesteld per sluitgat, en
op een grotere schaal.
Figuur 3 toont de planning voor het sluitgat
Hammen voor de eerste zes maanden van 1980.
Men kan hierop de activiteiten dustpannen,
blokkenmat leggen, zand aanvullen in cunet,
grondonderzoek en verdichten alle terugvinden.
Tevens is te zien dat de blokkenmatleggereind
121