voorbeeld het plaatsen van pijlers in de Room pot niet eerder beginnen dan nadat 60 van de bodem van de Roompot in het tracé is bedekt met een erosie tegengaande laag, de funde- ringsmat. Dat er gestreefd wordt naar continuï teit van inzet van materieel, is begrijpelijk. Moe ten wachten op andere schepen, of gedurende lange tijd stilliggen werkt kostenverhogend en is uit een oogpunt van personeelsinzet onge wenst. Daarnaast moeten schattingen worden gedaan van het haalbare werktempo. De snelheid waar mee een schip werkzaamheden uitvoert, zal niet constant zijn. Er zal rekening gehouden moeten worden met een inwerkperiode, vertraging in het winterseizoen, onwerkbare dagen, en ook met invloeden die te maken hebben met de ge steldheid van de bodem ter plekke. Er bestaan ook nauwe relaties met de planning van de voorbereidende werkzaamheden. Er is tijd no dig voor het verrichten van studies, ontwerp, bestekschrijven, machtigingsaanvraag, en der gelijke meer. Dit houdt in dat niet zomaar op ieder willekeurig tijdstip met de uitvoering kan worden begonnen. In figuur 2, op p. 122 en 123, is het tijd/weg-dia- gram te zien dat de gehele uitvoeringsplanning weergeeft. Het is niet gedetailleerd genoeg om bruikbaar te zijn voor de korte termijn. Voor de korte termijn-4 a 6 maanden - worden daarom tijd/weg-diagrammen opgesteld per sluitgat, en op een grotere schaal. Figuur 3 toont de planning voor het sluitgat Hammen voor de eerste zes maanden van 1980. Men kan hierop de activiteiten dustpannen, blokkenmat leggen, zand aanvullen in cunet, grondonderzoek en verdichten alle terugvinden. Tevens is te zien dat de blokkenmatleggereind 121

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 7