De mattenlegponton 'Cardium'
Het funderingsbed van de pijlers van de storm
vloedkering zal bestaan uit een geprefabri
ceerd en verpakt filter, dat er uitziet als een mat,
van 36 cm dik, 45 m breed en 200 m lang. Per
pijlervak wordt één mat neergelegd die aan
weerszijden van de as aansluit op het stortebed.
Als bescherming tegen beschadigingen wordt
over dat gedeelte waarop de pijler wordt neer
gezet een tweede mat heengelegd, even dik,
maar slechts 60 x 32 m groot. Deze bovenmat
bevat alleen grof grind.
Voor het transport en het in positie brengen
voor afzinken, wordt de mat na fabricage op een
grote rol gewikkeld; deze rol wordt naar de mat
tenlegponton 'Cardium' gesleept, die werkt in
de sluitgaten. De 'Cardium' moet in de as van de
stormvloedkering zowel het zandbed opscho
nen en zo vlak mogelijk zuigen, als de funde-
ringsmat aan de bodem brengen; enten slotte
de afgezonken mat ook nog verdichten.
De 'Cardium' is een rechthoekig ponton van
50 x 82 m. Aan de voorkant bevindt zich een bag-
gerinstallatie; onderaan een enkele baggerlad-
der zit een lange dwarsbalk, die de zuig koppen
draagt. Aan de ene kant van de dwarsbalk zitten
twee zogenaamde 'dustpankoppen', met de
vorm van een stofzuigermond. Elke mond is
22 m breed. Over een breedte van 44 m kan met
dit apparaat een zeer vlakzandbed worden gezo
gen, terwijl de grond onmiddellijk onder de op-
pervlaktelaag niet geroerd wordt, en er ook niet
veel mors overblijft. Voor deze uitzonderlijke
baggerprestatie heeft de 'Cardium' een tamelijk
groot zuigvermogen nodig - 7000 kW -, terwijl
de zandproduktie op zich laag is. Het gaat hier
echter vooral om de kwaliteit van het werk.
Om produktie-technische redenen maakt de fa
briek om en om series onder- en bovenmatten.
Er kan dan ook enige tijd overheen gaan, voor-
Fig. 1. Hoofdschema van de
'Cardium', met dustpan en
opschoon-apparatuur.
130