Golfrichtingsonderzoek in de mond van de Oosterschelde Bij de bouw van de stormvloedkering in de mond van de Oosterschelde heeft men te doen met twee soorten randvoorwaarden. Ten eerste zijn dit de randvoorwaarden voor het ontwerp, zoals de belastingen in zowel de bouwfase als de eindfase. Ten tweede zijn er randvoorwaar den met betrekking tot de werkbaarheid van varend en drijvend materieel. Bij beide soorten randvoorwaarden speelt de golfbeweging een belangrijke rol, in het bijzonder de golfbewe ging die van de Noordzee komt. Uit model onderzoek is gebleken dat sommige constructie onderdelen van de stormvloedkering, met na me de pijlers, gevoelig zijn voor de richting waaruit de golven komen. De golfbeweging vertoont over het algemeen een onregelmatig en grillig beeld. Ze wordt opge bouwd gedacht uiteen groot aantal sinusvormige componenten, ieder met een eigen frequentie, golfhoogte en voortplantingsrichting. Elke com ponent vertegenwoordigt een zekere hoeveel heid energie. Wordt de verdeling van de energie gegeven als functie van de frequentie, dan spreekt men over een frequentie-spectrum. Is de verdeling van de golfenergie gegeven als functie van frequentie èn richting, dan noemt men zo'n verdeling een richtingsspectrum (fi guur 1Het richtingsspectrum kan worden geka rakteriseerd door perfrequentie een hoofd richting - een richting dus met maximale energie -te geven, tezamen met een zekere spreiding. Door het stelsel van geulen en platen in de mond van de Oosterschelde zullen de golven die vanuit de Noordzee het mondingsgebied in lopen, bijdraaien. Hierdoor zal het richtings spectrum langs de as van het tracé niet overal hetzelfde zijn: hoofdrichting en spreiding zullen per frequentie variëren met de plaats. In de ontwerpfase van de stormvloedkering wa ren de meetmethoden om golfrichtingen te be palen nog niet ver ontwikkeld. Daarom is in eer ste instantie met behulp van een rekenmodel een indicatief beeld ontworpen van de variaties in hoofdrichting van de golven langs het tracé. Dit model werd vervolgens getoetst aan de hand van luchtfoto's en directe visuele waarne ming. Voor situaties tijdens storm bleek er vol doende overeenstemming te bestaan tussen de luchtfoto's, de directe visuele waarneming en de resultaten van het rekenmodel. Daarom durf de men het vervolgens aan op grond van de modelresultaten extrapolaties uit te voeren naar extreme situaties. Inmiddels is de ontwikkeling van meetmetho den ter bepaling van het richtingsspectrum veel verder gevorderd; de benodigde programma tuur is thans beschikbaar. Bij het golfrichtings onderzoek ten behoeve van de werkbaarheid kan daarvan nog gebruik worden gemaakt. Onderzoek ten behoeve van het ontwerp We gaan nu wat nader in op het onderzoek dat is gedaan ten behoeve van het ontwerp van de stormvloedkering; daarbij werd, zoals gezegd, gebruik gemaakt van luchtfoto's, directe visuele waarneming en van berekeningen. Bij luchtfo to's wordt een momentopname van het golf- beeld verkregen als functie van de plaats. De 142

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 28