stroomgeulen soms overheersend zijn, met alle
daaraan verbonden risico's. De toe te passen
materialen, die moeilijk kunnen worden vervan
gen, dienen een levensduur te hebben van ten
minste 200 jaar.
De Roompot zal ook na de afsluiting 60% van
het debiet verzorgen, de Schaar van Roggen-
plaat en de Hammen ieder 20%.
De Oosterschelde-kering wordt opgebouwd uit
66 pijlers en 63 schuiven, verdeeld over de drie
stroomgeulen. De afstand tussen de pijlers be
draagt 45 m hart op hart. De schuiven bewegen
verticaal tussen de pijlers en sluiten aan op een
onder- en een bovendorpelbalk. Deze laatste ligt
met de onderkant op N.A.P. 1 m. De onder-
dorpelbalk sluit aan op de tussen en om de pij
lers gelegen stenen drempel.
Over de Oosterschelde-kering en over de aan
sluitende grondwerken is de mogelijkheid voor
een autoweg voorzien met een netto breedte
van 2 x 3,50 m; daarnaast komt, aan de zeezijde,
een parallelweg met twee rijstroken van 2,75 m
breed. Dit geheel vormt een verkeersverbin
ding tussen Noord-Beveland en Schouwen-Dui-
veland. In de kering is een scheepvaartsluis op
genomen die in eerste instantie is bedoeld voor
de werkvaart gedurende de uitvoering van de
werken, en na 1985 primair ten dienste staat van
het beheer. De autoweg kruist deze sluis door
middel van een vaste brug, met een vrije door-
vaarthoogte van N.A.P. 20 m.
Het ontwerpproces verloopt in grote lijnen als
volgt. Binnen de gegeven randvoorwaarden
worden nadere doelstellingen en uitgangs
punten geformuleerd. Op basis hiervan worden,
in samenhang met mogelijke uitvoeringsme
thoden, voorontwerpen van verschillende werk-
onderdelen gemaakt en daarna ontwikkeld tot
volwaardige ontwerpen. De ontwerpmethodiek
die wordt toegepast, is gebaseerd op beschou
wingen van de kans dat de kering en haar on
derdelen niet goed zullen functioneren, of an
ders gezegd, overbelast raken. Onder de titel
'De probabilistische benadering van het ont
werp van de stormvloedkering' werd hierover
reeds eerder gepubliceerd in de Berichten 84,
85, 86 en 87 (mei 1978-februari 1979). Langs de
ze weg kan een harmonieus ontwerp worden
verkregen, dat wil zeggen een ontwerp dat bij
overschrijding van de maatgevende belastin
gen in al zijn onderdelen gelijktijdig bezwijkt.
De omvang van de Oosterschelde-kering en in
het bijzonder ook de gekozen werkwijze - prefa-
bricage van zoveel mogelijk onderdelen - bren
gen met zich mee dat bijzondere, geavanceerde
uitvoeringsmethoden moeten worden ontwik
keld. Aangezien de ontwikkeling van de uitvoe
ringsmethodieken niet los van het ontwerp kan
worden gezien, kan het ontwerp alleen dan
goed tot stand worden gebracht en voltooid,
wanneer gelijktijdig ook de wijze van uitvoering
wordt uitgewerkt.
Dit vraagt aanhoudend om een sterk geïnte
greerde aanpak van ontwerp- en uitvoeringsza
ken. Enkele onderdelen van het ontwerp vragen
nog de aandacht.
Men buigt zich thans over de vraag in welke fa
se van de uitvoering de ontgrondingskuilen langs
de rand van de bodembescherming tot volle
ontwikkeling zullen komen, en met welke snel
heid die ontwikkeling zal verlopen. Een en ander
is van belang om de materieelinzet te bepalen
waarmee deze ontwikkelingen kunnen worden
gevolgd en beteugeld. De problemen zijn inmid
dels reeds vooreen belangrijk deel opgelost.
Van de asfaltmastiekstortebedden worden
thans de reeds gemaakte gedeelten aan een
kwaliteitsonderzoek onderworpen.
Intensief modelonderzoek heeft al eerder
plaatsgevonden. Uit beide onderzoeken zal bin
nenkort blijken of het ontwerp nog moet wor
den aangepast. Verder worden met een spuitap-
paraat proeven genomen om vooraf de aan
sluiting tussen de verschillende banen asfalt-
mastiek vrij te maken van aanzandingen; de
aanwezigheid van zand verhindert namelijk de
goede aanhechting van de asfaltmastiekbanen
onderling. De resultaten van deze proeven zijn
in bewerking.
Het verdichtingsschip 'Mytilus' is thans geheel
operationeel. Voor zover nu kan worden gecon
cludeerd, voldoet het verdichtingsresultaat aan
de gestelde eisen. Het blijkt echter dat in gebie
den met een bepaalde grondgesteldheid aan de
trilnaalden zo'n groot vermogen moet worden
afgegeven, dat de elektromotoren overbelast ra
ken. Door het bijplaatsen van een derde motor
eenheid kan de belasting van de motoren tot
de normale waarde worden teruggebracht. Bij
het ontwerp van de 'Mytilus' werden reeds
voorzieningen getroffen die uitbreiding met een
derde motoreenheid mogelijk maken.
Gezocht wordt nog naar afdoende oplossingen
ter voorkoming van defecten aan de toevoerbui
zen voor water en lucht in de naaldschacht.
Door de genoemde storingen blijft de produktie
van de 'Mytilus' enigszins bij de prognose ten
achter. Tot nu toe heeft dit voor de planning
geen consequenties.
De funderingsmat die onder de pijlers komt te
liggen, bestaat uit een geprefabriceerd verpakt
granulair filter. De matten zullen met de matten-
legponton 'Cardium' op de plaats van bestem
ming worden afgezonken.
De algemene problematiek die zich in het ont
werp nog voordoet, kan worden samengevat in
de vraag hoe kan worden voorkomen dat onder
de mat plaatselijk onderloopsheid optreedt als
178