stroomgeulen soms overheersend zijn, met alle daaraan verbonden risico's. De toe te passen materialen, die moeilijk kunnen worden vervan gen, dienen een levensduur te hebben van ten minste 200 jaar. De Roompot zal ook na de afsluiting 60% van het debiet verzorgen, de Schaar van Roggen- plaat en de Hammen ieder 20%. De Oosterschelde-kering wordt opgebouwd uit 66 pijlers en 63 schuiven, verdeeld over de drie stroomgeulen. De afstand tussen de pijlers be draagt 45 m hart op hart. De schuiven bewegen verticaal tussen de pijlers en sluiten aan op een onder- en een bovendorpelbalk. Deze laatste ligt met de onderkant op N.A.P. 1 m. De onder- dorpelbalk sluit aan op de tussen en om de pij lers gelegen stenen drempel. Over de Oosterschelde-kering en over de aan sluitende grondwerken is de mogelijkheid voor een autoweg voorzien met een netto breedte van 2 x 3,50 m; daarnaast komt, aan de zeezijde, een parallelweg met twee rijstroken van 2,75 m breed. Dit geheel vormt een verkeersverbin ding tussen Noord-Beveland en Schouwen-Dui- veland. In de kering is een scheepvaartsluis op genomen die in eerste instantie is bedoeld voor de werkvaart gedurende de uitvoering van de werken, en na 1985 primair ten dienste staat van het beheer. De autoweg kruist deze sluis door middel van een vaste brug, met een vrije door- vaarthoogte van N.A.P. 20 m. Het ontwerpproces verloopt in grote lijnen als volgt. Binnen de gegeven randvoorwaarden worden nadere doelstellingen en uitgangs punten geformuleerd. Op basis hiervan worden, in samenhang met mogelijke uitvoeringsme thoden, voorontwerpen van verschillende werk- onderdelen gemaakt en daarna ontwikkeld tot volwaardige ontwerpen. De ontwerpmethodiek die wordt toegepast, is gebaseerd op beschou wingen van de kans dat de kering en haar on derdelen niet goed zullen functioneren, of an ders gezegd, overbelast raken. Onder de titel 'De probabilistische benadering van het ont werp van de stormvloedkering' werd hierover reeds eerder gepubliceerd in de Berichten 84, 85, 86 en 87 (mei 1978-februari 1979). Langs de ze weg kan een harmonieus ontwerp worden verkregen, dat wil zeggen een ontwerp dat bij overschrijding van de maatgevende belastin gen in al zijn onderdelen gelijktijdig bezwijkt. De omvang van de Oosterschelde-kering en in het bijzonder ook de gekozen werkwijze - prefa- bricage van zoveel mogelijk onderdelen - bren gen met zich mee dat bijzondere, geavanceerde uitvoeringsmethoden moeten worden ontwik keld. Aangezien de ontwikkeling van de uitvoe ringsmethodieken niet los van het ontwerp kan worden gezien, kan het ontwerp alleen dan goed tot stand worden gebracht en voltooid, wanneer gelijktijdig ook de wijze van uitvoering wordt uitgewerkt. Dit vraagt aanhoudend om een sterk geïnte greerde aanpak van ontwerp- en uitvoeringsza ken. Enkele onderdelen van het ontwerp vragen nog de aandacht. Men buigt zich thans over de vraag in welke fa se van de uitvoering de ontgrondingskuilen langs de rand van de bodembescherming tot volle ontwikkeling zullen komen, en met welke snel heid die ontwikkeling zal verlopen. Een en ander is van belang om de materieelinzet te bepalen waarmee deze ontwikkelingen kunnen worden gevolgd en beteugeld. De problemen zijn inmid dels reeds vooreen belangrijk deel opgelost. Van de asfaltmastiekstortebedden worden thans de reeds gemaakte gedeelten aan een kwaliteitsonderzoek onderworpen. Intensief modelonderzoek heeft al eerder plaatsgevonden. Uit beide onderzoeken zal bin nenkort blijken of het ontwerp nog moet wor den aangepast. Verder worden met een spuitap- paraat proeven genomen om vooraf de aan sluiting tussen de verschillende banen asfalt- mastiek vrij te maken van aanzandingen; de aanwezigheid van zand verhindert namelijk de goede aanhechting van de asfaltmastiekbanen onderling. De resultaten van deze proeven zijn in bewerking. Het verdichtingsschip 'Mytilus' is thans geheel operationeel. Voor zover nu kan worden gecon cludeerd, voldoet het verdichtingsresultaat aan de gestelde eisen. Het blijkt echter dat in gebie den met een bepaalde grondgesteldheid aan de trilnaalden zo'n groot vermogen moet worden afgegeven, dat de elektromotoren overbelast ra ken. Door het bijplaatsen van een derde motor eenheid kan de belasting van de motoren tot de normale waarde worden teruggebracht. Bij het ontwerp van de 'Mytilus' werden reeds voorzieningen getroffen die uitbreiding met een derde motoreenheid mogelijk maken. Gezocht wordt nog naar afdoende oplossingen ter voorkoming van defecten aan de toevoerbui zen voor water en lucht in de naaldschacht. Door de genoemde storingen blijft de produktie van de 'Mytilus' enigszins bij de prognose ten achter. Tot nu toe heeft dit voor de planning geen consequenties. De funderingsmat die onder de pijlers komt te liggen, bestaat uit een geprefabriceerd verpakt granulair filter. De matten zullen met de matten- legponton 'Cardium' op de plaats van bestem ming worden afgezonken. De algemene problematiek die zich in het ont werp nog voordoet, kan worden samengevat in de vraag hoe kan worden voorkomen dat onder de mat plaatselijk onderloopsheid optreedt als 178

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 8