gevolg van een zekere mate van stijfheid van de mat, waardoor hij mogelijk niet overal goed op de bodem aansluit. Gezocht wordt naareen perfectie in ontwerpen/of uitvoeringsmethoden die het gevaar uitsluit, dat onder de mat liggend zand in beweging zou komen. Er heeft onderzoek plaatsgevonden om de vlak- leid van de funderingsmat te kwantificeren. De vlakheid van de funderingsmat bepaalt of de tand van de pijlers zo verticaal is, dat de schui ven nog passen. Het onderzoek heeft uitgewe zen dat dit niet zonder aanvullende maatregelen iet geval kan zijn. De eventuele onvlakheden kunnen worden opgevuld met een geprefabri- ;eerde betontegelmat die in zijn geheel wordt afgezonken. De dikte van de tegels wordt dan oepaald door na het leggen van de funderings mat de resterende onvlakheden op te meten. Er s ook een andere werkwijze mogelijk, waarbij Ie eventuele onvlakheden ter plaatse op de fun- leringsmat worden vereffend met behulp van :en duikerklok. )e uit verschillende steengraderingen opge- ouwde drempel is in principe een open, en dus vaterdoorlatende constructie, ngeval deze open constructie zou dichtgroeien iet schelpdieren ontstaat een wezenlijk andere onstructie, die zich onder extreme omstandig- eden ook principieel anders zal gedragen dan e aangelegde. Een onderzoek is gaande naar ;e kans dat dit voor zal komen, n verband met de mogelijkheid van ongewen- te zettingen, bij voorbeeld van de pijlers, is het ntoelaatbaar dat op de funderingsconstructie and zou worden afgezet, dat niet zou kunnen orden verwijderd of zelfs niet ontdekt. Daarom »vordt gezocht naar betrouwbare zanddetectie- nethoden en naar middelen waarmee aange- offfen zand kan worden verwijderd, dan wel astgelegd. m gemaakt werk onder water te kunnen con- oleren wordt gewerkt aan de ontwikkeling van ïeet- en controle-apparatuur. ij het ontwerp van de Oosterschelde-kering is ekozen voor een systeem van prefabricage. Dit rengt mee dat vooraf gemaakte zware onder- elen in het werk op hun plaats moeten worden ebracht. Een en ander vereist nog studie, om ot optimale uitvoeringsprogramma's te komen, 'e denken hierbij allereerst aan het leggen van 3 funderingsmat met de 'Cardium', dan aan et plaatsen van de pijlers met het hefschip Ostrea', in combinatie met een afmeer- en op- choonponton en ten slotte aan het monteren an schuiven, dorpelbalken en verkeerskokers iet een zware hijsbok. et definitieve schuifontwerp is een zogenaam- e vakwerkschuif, waarvan het hoofddraagsys- em is opgebouwd uit buisprofielen. Dit in af wijking van het ontwerp omschreven in Bericht 79 (februari 1977). Voor het verkrijgen van meer inzicht in het spanningsverloop in de vrij ge compliceerde knooppunten is nog studie en on derzoek nodig. Management De kennis en de wetenschap die nodig is voor de realisering van de Oosterschelde-kering is bijeengebracht in een samenwerkingsverband, waarin wordt deelgenomen door de Delta dienst, de directie Sluizen en Stuwen, de direc tie Bruggen, diverse onderzoeksinstituten en de aannemerscombinatie Dosbouw. Deze dien sten, instituten en bedrijven hebben een vrij groot aantal medewerkers ingezet voor het tot ontwikkeling brengen van de Oosterschelde- kering, een innoverend project met vele onbe kendheden en onzekerheden. De management taak moet in zo'n samenwerkingsverband niet worden onderschat. Immers met de vervulling van deze taak wordt in hoge mate gestreefd naar een voorspelbare en controleerbare aanpak van zaken, zodanig dat op een efficiënte wijze wordt voldaan aan de doelstellingen en randvoorwaarden. In hoofdlij nen richt de managementtaak zich op de organi satie, de planning, de leiding en de controle. Hoewel het hoofdstramien van de organisatie niet verandert, is het in verband met de ontwik kelingen die het project doormaakt, toch steeds weer nodig, dat de organisatie op onderdelen wordt aangepast, opdat de nieuwe deeltaken op een doelmatige wijze door de juiste mensen kunnen worden aangepakt. Het tegengaan van verstarring in de organisatie en het op peil houden van de benodigde perso nele capaciteit vereisen voortdurende zorg. Onder de noemer planning kunnen worden sa- mengevatdetijdsplanning en de kostenplan- ning. De tijdsplanning heeft nog kort geleden wijzigin gen moeten ondergaan als gevolg van het be sluit om de 'Cardium' in elementen te bouwen. Dit besluit betekent namelijk zeven maanden vertraging in de oplevering van de 'Cardium'. Daar de 'Cardium' bepalend is voor de datum van gereedkomen van de kering dient de vertra ging te worden gecompenseerd om toch in 1985 gereed te zijn. Dit kan door de opvolgende activiteiten in verhoogd tempo uit te voeren. Het zal duidelijk zijn, dat als gevolg van wijzigin gen in de tijdsplanning, ook de kostenplanning verandert, in die zin dat er verschuivingen op treden in de meerjarenramingen. 179

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1980 | | pagina 9