gevolg van een zekere mate van stijfheid van de
mat, waardoor hij mogelijk niet overal goed op
de bodem aansluit. Gezocht wordt naareen
perfectie in ontwerpen/of uitvoeringsmethoden
die het gevaar uitsluit, dat onder de mat liggend
zand in beweging zou komen.
Er heeft onderzoek plaatsgevonden om de vlak-
leid van de funderingsmat te kwantificeren.
De vlakheid van de funderingsmat bepaalt of de
tand van de pijlers zo verticaal is, dat de schui
ven nog passen. Het onderzoek heeft uitgewe
zen dat dit niet zonder aanvullende maatregelen
iet geval kan zijn. De eventuele onvlakheden
kunnen worden opgevuld met een geprefabri-
;eerde betontegelmat die in zijn geheel wordt
afgezonken. De dikte van de tegels wordt dan
oepaald door na het leggen van de funderings
mat de resterende onvlakheden op te meten. Er
s ook een andere werkwijze mogelijk, waarbij
Ie eventuele onvlakheden ter plaatse op de fun-
leringsmat worden vereffend met behulp van
:en duikerklok.
)e uit verschillende steengraderingen opge-
ouwde drempel is in principe een open, en dus
vaterdoorlatende constructie,
ngeval deze open constructie zou dichtgroeien
iet schelpdieren ontstaat een wezenlijk andere
onstructie, die zich onder extreme omstandig-
eden ook principieel anders zal gedragen dan
e aangelegde. Een onderzoek is gaande naar
;e kans dat dit voor zal komen,
n verband met de mogelijkheid van ongewen-
te zettingen, bij voorbeeld van de pijlers, is het
ntoelaatbaar dat op de funderingsconstructie
and zou worden afgezet, dat niet zou kunnen
orden verwijderd of zelfs niet ontdekt. Daarom
»vordt gezocht naar betrouwbare zanddetectie-
nethoden en naar middelen waarmee aange-
offfen zand kan worden verwijderd, dan wel
astgelegd.
m gemaakt werk onder water te kunnen con-
oleren wordt gewerkt aan de ontwikkeling van
ïeet- en controle-apparatuur.
ij het ontwerp van de Oosterschelde-kering is
ekozen voor een systeem van prefabricage. Dit
rengt mee dat vooraf gemaakte zware onder-
elen in het werk op hun plaats moeten worden
ebracht. Een en ander vereist nog studie, om
ot optimale uitvoeringsprogramma's te komen,
'e denken hierbij allereerst aan het leggen van
3 funderingsmat met de 'Cardium', dan aan
et plaatsen van de pijlers met het hefschip
Ostrea', in combinatie met een afmeer- en op-
choonponton en ten slotte aan het monteren
an schuiven, dorpelbalken en verkeerskokers
iet een zware hijsbok.
et definitieve schuifontwerp is een zogenaam-
e vakwerkschuif, waarvan het hoofddraagsys-
em is opgebouwd uit buisprofielen. Dit in af
wijking van het ontwerp omschreven in Bericht
79 (februari 1977). Voor het verkrijgen van meer
inzicht in het spanningsverloop in de vrij ge
compliceerde knooppunten is nog studie en on
derzoek nodig.
Management
De kennis en de wetenschap die nodig is voor
de realisering van de Oosterschelde-kering is
bijeengebracht in een samenwerkingsverband,
waarin wordt deelgenomen door de Delta
dienst, de directie Sluizen en Stuwen, de direc
tie Bruggen, diverse onderzoeksinstituten en de
aannemerscombinatie Dosbouw. Deze dien
sten, instituten en bedrijven hebben een vrij
groot aantal medewerkers ingezet voor het tot
ontwikkeling brengen van de Oosterschelde-
kering, een innoverend project met vele onbe
kendheden en onzekerheden. De management
taak moet in zo'n samenwerkingsverband niet
worden onderschat.
Immers met de vervulling van deze taak wordt
in hoge mate gestreefd naar een voorspelbare
en controleerbare aanpak van zaken, zodanig
dat op een efficiënte wijze wordt voldaan aan de
doelstellingen en randvoorwaarden. In hoofdlij
nen richt de managementtaak zich op de organi
satie, de planning, de leiding en de controle.
Hoewel het hoofdstramien van de organisatie
niet verandert, is het in verband met de ontwik
kelingen die het project doormaakt, toch steeds
weer nodig, dat de organisatie op onderdelen
wordt aangepast, opdat de nieuwe deeltaken op
een doelmatige wijze door de juiste mensen
kunnen worden aangepakt.
Het tegengaan van verstarring in de organisatie
en het op peil houden van de benodigde perso
nele capaciteit vereisen voortdurende zorg.
Onder de noemer planning kunnen worden sa-
mengevatdetijdsplanning en de kostenplan-
ning.
De tijdsplanning heeft nog kort geleden wijzigin
gen moeten ondergaan als gevolg van het be
sluit om de 'Cardium' in elementen te bouwen.
Dit besluit betekent namelijk zeven maanden
vertraging in de oplevering van de 'Cardium'.
Daar de 'Cardium' bepalend is voor de datum
van gereedkomen van de kering dient de vertra
ging te worden gecompenseerd om toch in
1985 gereed te zijn. Dit kan door de opvolgende
activiteiten in verhoogd tempo uit te voeren.
Het zal duidelijk zijn, dat als gevolg van wijzigin
gen in de tijdsplanning, ook de kostenplanning
verandert, in die zin dat er verschuivingen op
treden in de meerjarenramingen.
179