probleemgerichte projectgroepen wordt verzorgd door medewerkers van de Deltadienst zelf? Vanuit de ervaring tot nu toe, binnen de Deltadienst, kan niet anders gezegd worden, of het is gunstig dat de milieu- en inrichtingsdes kundigen samen met de bouwafdelingen deel uitmaken van één dienst. De medeverantwoor delijkheid voor het plan als geheel heeft bij voorbeeld invloed op de doelstellingen. Hierin staat thans niet meer de bouw van de water bouwkundige werken centraal, maar het verschaffen van veiligheid in een bredere context, in relatie namelijk tot het functioneren van het gebied als geheel, met aandacht voor alle betrokken belangen en voorde ontwikkeling van nieuwe ecosystemen. Dit vergroot onder andere ook de aanvaardbaarheid van het project voor de buitenwereld. Hiervoor wordt wel vereist, dat de doelstelling ook effectief wordt ingevuld. De invulling waarin de aanvaar ding van het plan door de bevolking en door de beleidsinstanties zo'n belangrijke rol speelt, zal vooral gestalte krijgen door de manier waarop de beslissingen in de verschillende fasen van het Deltaplan worden voorbereid en genomen. De milieu-en inrichtingsdeskundigen van de dienst kunnen daaraan belangrijk bijdragen, afhankelijk van de manier waarop zij hun deskundigheid inbrengen in de probleem gerichte projectgroepen. Hun medeverantwoor delijkheid voor het welslagen van het Deltaplan als geheel legt een gunstiger vertrouwensbasis voor de samenwerking met de bouwkundigen. En wederzijds vertrouwen blijft een noodzake lijke voorwaarde om tot goede oplossingen te komen, die ook naar buiten toe aanvaardbaar zijn. Om dat te bereiken heeft de hoofdafdeling Milieu en Inrichting altijd gemeend zich niet primair te moeten opstellen als belangenbehar tiger, maar als een instantie die objectieve kennis inbrengt over het milieu. Goede milieukundige begeleiding kan derhalve worden geleverd door medewerkers van de dienst zelf, als deze begeleiding maar berust op de inbreng van objectieve, zakelijke kennis en niet op de standpunten van belangenbehar tigers. Om de gewenste objectiviteit in de deelprojec ten te bewerkstelligen is vaak met vrucht gebruik gemaakt van de methode van de beleidsanalyse. In de beleidsanalyse worden enige geselecteerde mogelijke oplossingen systematisch met elkaar vergeleken op hun consequenties ten aanzien van een aantal relevante aspecten, waaronder milieu- en inrichtingsvraagstukken. Als in een beleidsana lyse de consequenties niet alleen worden beschreven, maar ook beoordeeld, dient de effect-beschrijving duidelijk gescheiden te blijven van de effect-beoordeling. De Deltawerken brengen een totaal andere ruimtelijke ontwikkeling met zich. De kennis die wordt gebruikt om de aanleg en het behee van de werken te begeleiden, wordt mede gebruikt om het integraal functioneren van de gebieden te bewerkstelligen. Met name bij de hoofdafdeling Milieu en Inrichting hebben zich over dit onderwerp in de loop der jaren denkbeelden ontwikkeld. He gaat hier om het bevorderen van een optimali besluitvorming, met een grote mate van aanvaardbaarheid, zulks gezien het feit dat in de hoofddoelstelling van de Deltadienst voorkomt dat 'andere betrokken belangen zoveel mogelijk [moeten] worden gediend, althans zo weinig mogelijk worden geschaad, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan het handhaven en verbeteren van de bestaanc en aan de ontwikkeling van nieuwe ecosyste men.' Om hieraan gestalte te geven, wordt integrale planvorming voorgestaan voor de afgesloten gebieden als geheel; land en water moeten daarbij in onderlinge relatie worden betrokken. De integrale planvorming omvat het schetsen van alternatieve mogelijkheden voorde ont wikkeling van de gebieden, die in principe als multi-functioneel worden beschouwd, zo lang erten minste geen keuze is gemaakt inzake een beperktaantal in te vullen functies. In zo'n inte graal plan, of beleidsplan, wordt niet alleen aan dacht besteed aan de ruimtelijke inrichting, maar ook aan de beheersmogelijkheden. Het een is zonder het ander niet goed denkbaar. Bij het maken van deze plannen wordt de methodiek van de procesplanning gehanteerd Dit houdt in dat periodiek aanpassing plaats vindt van het beleid en wel op grond van de aangetroffen ontwikkelingen in het ecosystee 1 en op basis van autonome dan wel gewenste ontwikkelingen van maatschappelijke functies In de Deltabekkens waarin na de afsluiting volledige nieuwe ontwikkelingen plaats vinden, lijkt dit de enige toepasbare manier. Het succes van de integrale planvorming is afhankelijk van de samenwerking met vele beleidsinstanties, op lokaal, regionaal en nationaal niveau. Niet alleen voor het opstelk n van het plan, maar ook voor de verdere uitwerking is een langdurige, zo niet permane i- te samenwerking nodig tussen de verschillen Ie beleidsniveaus. Nadere bezinning daarop is i de nabije toekomst gewenst; wellicht leidt di' beraad tot de instelling van nieuwe beleidsee i- heden. Het idee dat gebieden als een eenheid moete 1 worden beschouwd, wint in toenemende ma 3 veld. Dit is ook te merken bij de daadwerkelij e 290

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1981 | | pagina 64